Přitažlivá byla i didaktická stránka celého sevřeného tříhodinového průběhu. Nejednalo se o sérii dlouhých přednášek. V první části hovořili sami postižení a jejich nejbližší. Vyprávěli svůj příběh a pomocí moderátora ho konfrontovali s možnostmi danými zákony a předpisy. Používali k tomu i rozhovory předtočené. Setkání živého slova s rozhovorem před kamerou byla občas přerušena přímým dotazem z publika a tím působivější. Paní Iva líčí, jak se dostala do dluhů tím, že důvěřovala lidem. Chce pomáhat, ale díky svým chorobám je pomalá, na práci nestačí. Má ráda zvířata, sousedům to vadí.
Opatrovníkem pro Vojtu byla maminka. Teď se stala zastupujícím členem rodiny. To je mírnější forma, není tolik administrativně náročná. Kdyby musel Vojta k soudnímu jednání, je stres daleko větší. I tak to není jednoduché. Na kontrolu přijde paní soudkyně, zapisovatelka a justiční stráž.
Příběh klienta Petra přivezly pracovnice organizace Quip z Prahy. Právnička a sociální pracovnice. Každá stála na jedné straně, mezi nimi plátno. Na něm se promítaly fotografie, dokumenty a stručný popis problémů. Smlouva o nápomoci má dvě verze. Jedna v řeči úřední, druhá pro Petra srozumitelnější. Obě platné. Petr, žádný knižní hrdina. Leží na ubytovně, dívá se na televizi a spotřebovává sociální dávky. Koncem týdne nemá na jídlo. Tvrdí, že má život pod kontrolou. Smlouva funguje dobře. „Nic neřešíme za něj. Musí se sám přesvědčit, jak konat."
O přestávce kuloáry. Sušenky, voda, káva, čaj. Prohlídka výstavy Kamilových obrazů a panelů s fotkami. Skvělá byla rukou psaná deska, kde klienti odpovídají na otázku: Co si myslí člověk, který je omezen ve svéprávnosti a jak své omezení vnímá. Příklad odpovědi: „Kdybych věděla, co všechno to obnáší, uměla bych říct, co chci a co nechci."
V následné panelové diskusi jsou na každé otevřené téma 4 minuty. Jinak nelze stihnout. „Máme zpoždění." Celá konference je plánována na 3 hodiny. Učme se mluvit stručně a věcně.
Pro panelovou diskusi sedí vpředu veřejné opatrovnice, advokát, soudkyně, lékařka, lidé z praxe. „Je potřeba navázat vztah tak, aby člověk přišel s důvěrou. … Použít sociální empatii. … Vysvětlovat lidsky, přizpůsobit se klientům s duševním onemocněním. … Lidé vnímají omezení svéprávnosti jako omezení svých práv. … Klienti tvrdí, že oni nejsou nemocní. Někdy konají v poruše. … Stává se, že podepíší špatnou smlouvu, pak je náročné ji zrušit. … Pokud tomu člověk nerozumí, je to neplatné… Jejich choroba není na žádném dokumentu jako je občanka uvedena. … "
Mnoho dotazů z praxe. Na řešení konkrétních případů. Mnozí neznají PDZ, nevyužívají jejich služeb. Zájem novinářů o konferenci je minimální. Na obrázku je cesta, na ní napsáno: „Cestu děláme tím, že jdeme." Bohumír Procházka
annonce
SAMOSTATNÝ KONSTRUKTÉR / KONSTRUKTÉRKA, 30 000 Kč
PRACOVNÍK / PRACOVNICE ODBORNÉHO ZACHÁZENÍ VE VĚZEŇSTVÍ - VYCHOVATEL TERAPEUT / VYCHOVATELKA TERAPEUTKA, 32 780 Kč
POMOCNÍ MONTÁŽNÍ DĚLNÍCI / DĚLNICE - VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ PROBĚHNE DNE 7.6.2024 OD 9:00 NA ÚŘADU PRÁCE V HOŘICÍCH - 3.PATRO Č. DVEŘÍ 302, 21 500 Kč
PROCESNÍ INŽENÝR / INŽENÝRKA - VÝVOJÁŘ / VÝVOJÁŘKA, 45 000 Kč
KUCHAŘ / KUCHAŘKA, 21 300 Kč
ŘIDIČ / ŘIDIČKA VZV - VYHRAZENO PRO OZP, 16 500 Kč
ŘIDIČ / ŘIDIČKA MKD A VKD, 25 560 Kč
ŘIDIČ / ŘIDIČKA PŘEPRAVA ŽIVÝCH ZVÍŘAT - C, C+E, 40 000 Kč
Podat inzerát
cars
Volvo V60 první majitel, koupeno v I
Volvo V90 servisní knížka, nehavarované
Volvo XC40
Volvo XC90 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Volvo XC90 servisní knížka
Volvo V60 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ
Volvo V60 první majitel, servisní knížka, koupeno v D
Volvo V40 první majitel, servisní knížka, koupeno v I, nehavarované
Prodat auto
tipcars
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S Line
Volvo V40 2,0 Cross Country
Audi A3 1,9 TDI 77 KW
Subaru Forester 2,5 AWD, X-MODE, KŮŽE
Volkswagen Touran 1,9 TDI 77 kW Bez DPF Serviska
Mitsubishi Outlander 2,0 TDCI 4x4 Aut.
Škoda Octavia III combi 1,6 TDi DSG
Volkswagen Polo 1,2 66 kW AUTOMAT Serviska
Prodat auto