Zaměstnanci se s odbory dohodly, že se sejdou vedle továrních hal a začnou stávkovat. „Stávku už není možné odvrátit, lidé mají informaci, že v šest nezačnou pracovat. I kdybychom chtěli stávku zrušit,není možné teď všechny obvolat,“ řekl včera odpoledne šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík.
Podle něj se první skupinka stávkujícíh utvoří z asi dvou tisíc zaměstnanců lakovny. „Postupně se přidají lidé svařovny a haly, kde se montují nové Octavie,“ řekl Povšík.
„Jsme připraveni během dne zahájit výrobu, pokud se s firmou dohodneme,“ řekl Povšík. Uvedl také, že stávka ještě nemusí mít pro firmu tragické důsledky v podobě nesplnění celoročního plánu.

Plán se prý splní

Letos chce automobilka ve svých závodech vyrobit 606 tisíc vozů. „Kratší výpadek jsme schopni dohnat tím, že pásy na čas pojedou rychleji,“ řekl šéf odborů. Včera odpoledne se naposledy před plánovanou stávkou sešel s vedením firmy. To zatím nabídlo nejdřív 13 a poté nabídku snížilo kvůli neshodám s odbory.
Škoda Auto patří se svými platy k nadprůměrným firmám. Zatímco si Češi přijdou průměrně na něco málo přes dvacet tisíc, ve Škodě se zaměstnanci těší ze mzdy převyšující 22 tisíc korun. A to bez manažerských platů. Přesto je Škoda rok co rok jen krůček od stávky.
„Obecně lze říct, že tvrdá vyjednávání probíhají ve firmách, kde je silná pozice odborů a zaměstnanců,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.
Odbory v automobilce své mzdové požadavky na zvýšení platu v celku až o 24 procent vysvětlují především velkými zisky jejich zaměstnavatele. Vloni Škoda Auto vydělala přes jedenáct miliard čistého.

Největší vývozce

Lepší je pouze státní energetický gigant ČEZ. Svoji pozici největšího českého exportéra si však Škoda Auto s přehledem udržuje. Díky ní je Středočeský kraj, kde sídlí, nejprůmyslovější oblastí Česka. A spolu s novou kolínskou továrnou TPCA zajišťuje, že dvě třetiny vývozu kraje tvoří právě auta. Na vývozu České republiky se pouze tento kraj podílí dvaceti procenty.