Mladí Američané, často čerství absolventi bakalářských nebo magisterských programů, do České republiky jezdí asistovat středoškolským učitelům již od roku 2005 a celkem se jich v tomto programu vystřídalo už téměř 300. Asistenti se kromě výuky angličtiny zapojují do života svých hostitelských měst. Nabízejí odpolední konverzační kurzy pro studenty, učitele a další zájemce. Někteří zpívají v místním sboru nebo kapele, sportují se studenty, vedou divadelní kroužek nebo pomáhají v neziskových organizacích. Ve spolupráci s českými kolegy se zaměřují na doučování studentů, kteří potřebují individuální pozornost.
„Pozitivní energie asistentů, příval nových nápadů a jiný pohled na vzdělávání je pro mnoho škol inspirativní. Těší nás, že mnozí absolventi jsou se svými hostitelskými školami v kontaktu ještě mnoho let po skončení programu,“ říká ředitelka Fulbrightovy komise Hana Ripková.
Komise asistenty umisťuje na střední školy různého typu podle jejich vzdělání, zájmů a volnočasových aktivit, které během svého pobytu plánují uskutečnit. Přednost dostávají přihlášky škol z menších měst a z odborných škol, kde mají studenti méně možností procvičovat angličtinu s rodilými mluvčími. Letos tak asistenti poprvé učí mimo jiné na Střední škole zahradnické a zemědělské A. E. Komerse Děčín, Střední škole uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí, na Střední zdravotnické škole v Pardubicích a na Střední škole průmyslové, technické a automobilní Jihlava.
Chanah Haigh v loňském školním roce působila na Gymnáziu Kolín a o svém ročním pobytu říká: „Byl to jeden z nejúžasnějších a nejvíce transformativních zážitků v mém životě. Na vlastní kůži jsem zažila českou kulturu a pevně věřím, že moji čeští studenti, studentky, kolegové a kolegyně zase lépe poznali tu americkou.”
Přemysl Kozmík, angličtinář na Střední zdravotnické škole Zlín, svou loňskou zkušenost s asistentem Danielem Elstonem doporučuje dalším školám a zdůrazňuje, že: „Pro nás angličtináře bylo po jazykové stránce obohacující poslouchat asistenta a všímat si jeho metodických postupů. Získali jsme nový pohled na hodinu a větší vhled do vnímání hodiny z pozice žáka. Pozitivní také bylo, že jsme měli více prostoru věnovat se slabším i pokročilejším žákům, protože jsme ve třídě byli vždy dva. Žáci jsou nyní v mluveném projevu sebevědomější a u mnohých došlo k velkému zlepšení.”
Fulbrightova komise spravuje také programy pro studenty, vědce, přednášející, středoškolské učitele a pracovníky neziskových organizací na obou stranách Atlantiku. Na financování se podílí vlády České republiky a Spojených států, program asistentů do výuky angličtiny však financuje převážně Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky. Od spuštění programu v roce 1991 prošlo Fulbrightovým programem už 2400 českých a amerických stipendistů.
Komise J.W. Fulbrighta je česko-americká organizace založená na základě mezivládní dohody v roce 1991 za účelem podpory vzdělávacích a kulturních výměn mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými. Komise administruje stipendia vládního tzv. Fulbrightova programu. Zároveň poskytuje bezplatné poradenství a informační služby všem zájemcům o studium a výzkum v USA. Bližší informace o Fulbrightově komisi naleznete na www.fulbright.cz.
Mapa s rozmístěním asistentů ve školním roce 2024/2025 (včetně škol, na kterých působí):
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=10WDpnmrl3ghfPRM5BtlkKSn2JQPHYAQ&ll=38.463844840625626%2C-39.42564204999998&z=4