Až doposud při podání žádosti o změnu majitele po leasingu museli lidé doložit protokol o evidenční kontrole techniky ze Stanice technické kontroly (STK). Následný přepis pak měli stihnout do třiceti dnů. Pokud se tak nestalo, šli na STK znovu. Mnozí to brali jako zbytečnou byrokracii. „Samotná prohlídka trvala několik minut, vesměs jen vizuální kontrola. Mnohonásobně delší bylo čekání na odbavení,“ upozornil Novák.

Zrušení povinnosti evidenční kontroly při změně, kdy se provozovatel vozidla stává vlastníkem, zavádí novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Platí od března a má přinést i další zjednodušení.

Nově prodlužuje platnost evidenční kontroly ze současných třiceti dnů na jeden rok bez jakéhokoliv omezení počtu úkonů. Delší termín se nevztahuje pouze na nově provedené evidenční kontroly, ale platí i zpětně. To znamená, že pokud vlastník vozidla či jeho provozovatel absolvoval „evidenčku“ v dubnu loňského roku, je platná.

„Jedním z hlavních úkolů naší vlády je výrazné zjednodušení současného byrokratického molochu. Do toho patří i významné změny v systému evidenčních kontrol a registrací vozidel. Každoročně probíhalo kolem milionu evidenčních kontrol. Nyní se tento počet výrazně sníží a lidé tak ušetří spoustu svého času i peněz,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka.

Velorex, škodovky i motocykly. Podzimní vyjížďka veteránů v Hodicích se vydařila.
Majitele veteránů čeká nová povinnost. Historické vozy budou muset na STK

Změnu zástupci motoristů vítají. Podle nich jakýkoliv úbytek byrokracie je krok správným směrem. „Jedná se určitě o přínos, kdy evidenční kontrola právě v případě ukončení leasingových smluv neměla příliš opodstatnění,“ zhodnotil mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

NOVINKY V ROCE 2023
Potřebujete vědět, jaké další změny platí od roku 2023 nejen v dopravě? Seznam novinek najdete v seriálu Deníku.

Podle něj jsou zbytečné obavy z nárůstu počtu podvodů. „Každá změna přináší určité riziko. Nicméně podvody se stočenými kilometry evidenční kontrola jako taková nevyřeší, i kdyby se naopak zkrátila,“ podotkl.

Z prodloužení platnosti evidenční kontroly se příliš nezamlouvá opozičnímu poslanci a stínovému ministru dopravy Martinu Kolovratníkovi (ANO). „Evidenční kontrola auta prodloužená na jeden rok? Podle mě chyba. Představte si, kolik lidí si může auto za rok přeprodat. Jaká bude po roce bez kontroly jistota, že kupuju to, co mám opravdu v papírech?“ ptal se na Twitteru.

Dražší duplikát

Další změny pro majitele aut nastanou od začátku příštího roku. Budou znamenat menší digitální revoluce. Úřady již nebudou k nově zaregistrovaným vozidlům vydávat velké technické průkazy. Některé důležité informace se přesunou na osvědčení o registraci vozidla – lidově řečeno malý techničák. Takzvaný velký technický průkaz pak bude existovat pouze v elektronické podobě. A bude k dispozici on-line. Budoucí majitel si díky tomu dohledá historii vozu, počet předchozích majitelů či změny barvy auta. Mezi informacemi ovšem budou chybět osobní údaje majitelů.

V roce 2023 čekají řidiče změny.
Co přinese rok 2023 v dopravě? Změny budou na dálnicích, železnicích i na vodě

Přechod na digitální verzi velkého technického průkazu nebude hromadný. Papírové verze budou od příštího roku úředníci stahovat postupně vždy při úkonu provedeném na registračním místě. Řidičům tam seberou velký technický průkaz spolu s malým. Následně jim dají jeden nový doklad.

I když je jejich čas zpečetěn, měli by řidiči na technické průkazy stále dávat pozor. Od března dokonce možná i o něco větší. Jejich ztráta totiž vyjde majitele o dost dráže. Zatímco doposud za vystavení duplikátu zaplatit správní poplatek sto korun, nyní je to pětkrát více.