Obchodníci zůstávají i nadále v nejistotě. Hrozí fronta na dárky, varují
Budou si moci Češi před Vánoci kupovat dárky v kamenných obchodech? A kdy? Velký rébus není stále rozřešen. A obchodníkům už začínají „pracovat nervy“. Důvod: Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) ve čtvrtek oznámil, že obchody, restaurace a provozovny služeb se „otevřou najednou na základě rozhodnutí vlády“. Bude to ale až poté, co hodnota nového vládního systému pandemických ukazatelů dosáhne čísla tři. Teď je na stupni číslo pět.
„Jestli to bude poslední den v listopadu nebo první týden v prosinci, bude do značné míry záležet na každém z nás,“ řekl Havlíček. I v případě otevření obchodů a provozoven bude ovšem obchodníky i zákazníky čekat řada nepříjemných omezení.
Nejenže budou muset nadále dodržovat všechna obvyklá hygienická nařízení a dvoumetrové rozestupy, ale v obchodech bude smět být pouze jeden zákazník na každých 15 metrů čtverečních jejich plochy. Lidé také budou muset stát ve frontách podle pokynů prodavačů.
Ve stejném okamžiku se otevřou také dveře dosud zavřených restaurací. Ani zde však nic nebude tak jako před nástupem epidemie. Povolená otvírací doba bude mezi 6.00 a 22.00. Na jídlo „na stojáka“ zapomeňte, strávníci budou muset sedět u stolů, ke každému budou smět zasednout pouze čtyři lidé. Provozovny navíc budou moci využít nanejvýš polovinu své kapacity k sezění. Otevřou se také provozovny rychlého občerstvení v nákupních centrech. V nich si naopak nesednete, jídlo si ale kupující budou moci odnést domů.
Z fronty s nákazou
Vláda za nové nastavení pravidel ihned sklidila silnou kritiku. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) se budou kvůli omezení obchodu lidé shlukovat před vchody obchodů a nákupních center, možná až třetina lidí navíc bude muset odejít s nepořízenou. Podle průzkumu společnosti Nielsen lidé nyní chodí nakupovat méně často a odvážejí si větší nákupy.
„Pokud měla vláda v plánu tento trend změnit a k tomu vytvořit i z obchodů možná ohniska koronaviru, tak je na nejlepší cestě toho dosáhnout,“ zlobí se prezident SOCR Tomáš Prouza.
Podle Asociace nákupních center by stačilo snížit omezení prodejní plochy na jednoho zákazníka na 10 metrů čtverečních, jako je to v sousedním Německu.