„Růst táhlo jak 30procentní navýšení počtu stanic v naší síti a trend častějšího nabíjení na veřejných stanicích, tak i zrychlený vývoj registrací nových e-aut,“ uvedl šéf útvaru čistých technologií ČEZ Tomáš Chmelík.

Autonabíječky - InfografikaZdroj: DeníkO svůj díl na trhu se hlásí i další velcí hráči, jako jsou například PRE a E.ON, výrobce elektromobilů Tesla, ale třeba i supermarkety Billa a Lidl. Provozovatele klasických čerpacích stanic zase zastupuje firma MOL. Ta ale zatím čísla nemá. „Naši síť pro elektromobilitu jsme začali budovat teprve vloni,“ vysvětlila mluvčí firmy Jana Jusková.

Maskované prototypy elektromobilu Škoda Enyaq
První elektrický vůz. Škoda Auto stanovila datum premiéry modelu Enyaq

Redakce Deníku však exkluzivně získala data ze všech 216 elektrických stojanů provozovaných právě firmou ČEZ. Vyplývá z nich, že řidiči ze stanic odebrali v průměru 13,5 kWh. To odpovídá dojezdu zhruba sto kilometrů menšího elektromobilu.

Pomineme-li drobná čerpání do 1 kWh, trvá průměrné nabíjení dvě a půl hodiny. Drtivá většina tankování pak proběhla v bezplatném tarifu. Pokud už motoristé za odběr platili, pohybovala se jejich typická útrata kolem 330 korun.

Nejvytíženější dobíječky 

Elektromobilita táhne především v hlavním městě. Na území Prahy se nachází všech pět nejvytíženějších dobíječek společnosti ČEZ, které svou popularitou zastíní i celá krajská města. Mezi regiony pak vede Olomouc. Naopak nejmenší zájem je o odlehlé stanice v pohraničí, například v Bohumíně či v Prachaticích, které často zůstávají po celý den bez využití.

Elektroauta elBlesk bratrů Blohmannových v Klatovech.
Bratři z Klatovska mají unikátní elektromobil. Dobije ho i sluneční svit

V Česku je aktuálně registrováno více než čtyři tisíce elektromobilů. Jen za letošní první pololetí přibylo 1274 nových e-aut.

V rozsáhlé anketě Deníku „Češi v pohybu“ uvedlo osm procent čtenářů, že nákup elektromobilu do rodiny zvažují. Pouze třetina respondentů však ví, kde ve svém okolí hledat nejbližší nabíjecí stanici.