Jedete autem a začne vám zvonit telefon. Co uděláte vy? Jen málokdo odolá pokušení alespoň podívat se na displej, kdo volá. Pokud nemáte auto vybaveno palubní hands-free sadou případně nemáte v uchu bluetooth sluchátko, raději byste měli hovor odložit.

Zatímco ještě loni byste za držení telefonu u ucha dostali pokutu tisíc korun (1 500 až 2 500 korun ve právním řízení) a k tomu dva trestné body do registru řidičů, od začátku letošního roku zaplatíte na místě pokutu 2 500 až 3 500 a ve správním řízení dokonce od čtyř do deseti tisíc korun. K tomu počítejte se čtyřmi trestnými body. Ročně u nás dostanou pokutu za telefonování za jízdy desítky tisíc řidičů.

Telefonování v autě:

| Video: Youtube

Pokud vás zastaví policie, můžete se vymlouvat, jak chcete, a nebude vám to nic platné. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž hovoří jasně: Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

Proč právě telefonování patří mezi policií tolik sledované přestupky? Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven 53 % řidičů přiznává, že telefon při řízení někdy používá. A právě kvůli nepozornosti za volantem zemřelo v loňském roce na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod.

Je to otázka, na kterou nezná odpověď mnoho řidičů:

Pokud máte potřebu za volantem vyřizovat pracovní hovory, použijte fands-free sadu. O ní zákon nic neříká, proto samotné telefonování zakázáno není. Ale počítejte s tím, že i tak vás bude telefonování rozptylovat.

„Z dopravních statistik vyplývá, že za posledních deset let vzrostla četnost přestupků nedovoleného držení telefonu za jízdy o téměř 50 %. Ze všech bodovaných přestupků je držení telefonu nebo jiného záznamového zařízení třetím nejčastějším přestupkem. Pokud jde o souhrn všech dopravních nehod, včetně těch méně závažných, nepozornost za volantem drží dokonce smutné prvenství: jde o nejčastější příčinu dopravních nehod na našich silnicích,“ uvádí BESIP.


Nahrává se anketa ...

Ročně se podle něj jedná o více než 16 tisíc nehod, při nichž zemře v průměru více než 50 lidí. Nehody, které vzniknou v důsledku nepozornosti řidiče, mívají velmi vysokou závažnost.

Pojďme si zopakovat, co přesně světla na semaforech řidičům přikazují:

Policie České republiky upozorňuje také na to, že nebezpečné je i psaní SMS za jízdy. Při rychlosti 50km/h jedna vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče. Další jednu vteřinu zabere reakční doba řidiče, což je dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit. K tomu musíme přičíst náběh brzd a vlastní brzdnou dráhu vozidla, tedy dalších 12 až 14 metrů na suchém povrchu. A na velký problém může být zaděláno.