Stejná situace se opakuje každý rok. Když začátkem dubna zavoláte do pneuservisu, s největší pravděpodobností si budete muset na výměnu pneumatik několik dnů počkat. Důvod je jasný. V tomto období je o služby pneuservisů velký zájem, protože 31. března končí povinnost používat na autě zimní pláště a zákazníci chtějí přezouvat na letní.

Podle zákona musí řidiči používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. A také v případě, pokud se tyto komplikace na silnici dají předpokládat vzhledem k předpovědi počasí. Zjednodušeně řečeno, na letních pneumatikách můžete jezdit i v zimě, ale záleží na počasí.

Jak vyměnit kolo na autě:

| Video: Youtube

Sváteční řidiči, kteří vytahují auto z garáže, jenom když potřebují jet třeba na nákup, vydrží jezdit na letních pneumatikách klidně celou zimu. Záleží, jestli je venku sníh.

Kdo ale používá auto pravidelně například k práci, ten se bez zimních plášťů neobejde. I když byla letošní zima mírná, přesto byly dny, kdy byla jízda bez zimních pneumatik nemyslitelná. Podle rad odborníků je ideální doba pro použití zimních pneumatik, když teplota vzduchu klesne na delší dobu pod +7 °C.

Špatně nahuštěné pláště kol snižují bezpečnost jízdy a pneumatiky se rychleji opotřebovávají:

Letošní brzký příchod jara přilákal první zájemce o výměnu pneumatik do pneuservisů už v březnu. Potvrzuje to provozovatel pneuservisu Filip Ondrejo z Branky u Opavy.

„Už se mi ozývají zákazníci, kteří chtějí přezouvat dříve. Svým známým se snažím poradit, ať to nechají na později. V teplotách, které jsou teď, je více méně jedno, jestli máte letní nebo zimní gumy. Já svoje auto zásadně přezouvám až v květnu. Pro mě je duben strašně brzo, kvůli tomu, že počasí se umí pokazit a už mi to několikrát nevyplatilo,“ uvedl pro náš web.

Volbu vhodných pneumatik řeší každý řidič:

Letní versus zimní pneumatiky

Důvod, proč někteří řidiči nechtějí používat zimní pneumatiky déle, než stanoví zákon, je ten, že si je nechtějí v teplejším počasí sjíždět. Přestože se letní pneumatiky vyrovnají s většinou povětrnostních podmínek, nejsou vhodné do drsnějšího, chladnějšího podnebí.

Mají totiž tvrdší složení s menším obsahem přírodního kaučuku než zimní pneumatiky. Toto složení začíná při teplotách pod 7 °C tvrdnout a může být křehké. Naopak se dokážou přizpůsobit vyšším teplotám, aniž by příliš změkly. Tím mají nižší tření a šetří spotřebu paliva.

I když to odborníci nedoporučují, potkat v létě řidiče aut na „zimních gumách“ můžete poměrně často:

Zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod 7 °C. Na rozdíl od letních mají větší podíl přírodního kaučuku a díky tomu v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. V teplém počasí se pneumatika rychleji sjíždí a prodlužuje se brzdná dráha.

Kolik stojí výměna pneumatik?

Za výměnu pneumatik v pneuservisech bychom měli letos zaplatit přibližně stejně jako loni. Velké zdražování se nechystá. Zatímco některé pneuservisy nechávají ceny stejné, jiné zdražují jen o desetikoruny.

Mnoho pneuservisů však zdražovalo loni. Výměna už obutých kol včetně demontáže a montáže stála od šesti set korun, o rok dříve se dala pořídit i za pět set korun. Kompletní výměna kol (pokud máte jedny disky a dvoje pláště) může i letos přijít na devět set korun i více – záleží na tom, máte-li disky plechové nebo alu ráfky.

Ceny v jednotlivých pneuservisech se různí, často záleží na rozměru kola, stavu ventilků nebo počtu závaží potřebných k vyvážení kola. Proto než se vydáte do konkrétního pneuservisu, zkuste si zjistit cenu výměny pneumatik telefonicky nebo na internetu. Některé pneuservisy zveřejňují ceníky na webu. Tady se můžete podívat například na ceník pražského K-pneuservisu.