„Můj otec pochází z Itálie, a přestože celá rodina žijeme v Česku, často jsme jezdili za mými prarodiči a dalšími příbuznými do Itálie, kde se pokaždé stoly prohýbaly pod nánosy italských dobrot. Miluju italskou kuchyni, daleko více než českou, jsem na ni odmala zvyklá, táta vařil častěji než máma.

Když mi bylo sedmnáct, začala jsem si všímat, že mi po jídle občas bývá nevolno. Bolelo mě břicho, musela jsem častěji na toaletu. Strávila jsem tehdy hodně času běháním po doktorech, ale na nic nepřišli. Kolikrát jsem dokonce slyšela, že chci jen chodit za školu a problémy si vymýšlím. Zároveň jsem usoudila, že potřebuju zhubnout pár kilo, takže jsem se začala omezovat trochu v jídle, začala jíst hlavně zeleninu, ovoce, ryby a ořechy, žádná pizza a těstoviny. Tehdy mé potíže ustoupily, takže jsem se tím více netrápila.

Počty

V Česku trpí laktózovou intolerancí 10 % lidí.

Počet nemocných se za 20 let ztrojnásobil.

Příznaky intolerance obvykle nastupují od 30 do 120 minut po snězení mléčných výrobků s laktózou.

Problémy se vrátily, když jsem po mateřské dovolené začala chodit s kamarádkami do kaváren, kde si naše děti hrály v dětském koutku a my si povídaly nad kávou a zákusky. Tehdy se mi začaly vracet bolesti břicha, zpočátku jen mírně, postupně se to stupňovalo.

Během pár týdnů to došlo tak daleko, že jsem začala mít velké křeče, trpěla jsem nadýmáním, kolikrát jsem po pozření čehokoli mléčného měla zimnici, trpěla jsem na bolavé akné v obličeji a pořád byla extrémně unavená. Už jsem tušila, že právě mléko mi asi způsobuje tyhle trávicí obtíže. Ale představa, že si nedám pizzu se sýrem, lasagne nebo italské sýry? Jídlo bylo můj život, součást mojí kultury.

Když na alergologii potvrdily moje domněnky, že trpím intolerancí laktózy neboli mléčného cukru, právě představa, že si se svou italskou rodinou nedám všechna jídla jako dříve, mě nejvíc trápila. Teď už ale vím, že všechno se dá nahradit a můj táta mi vaří svá skvělá italská jídla tak, abych je mohla i já. Vyhýbám se mléčným výrobkům a pokaždé si pečlivě čtu složení potravin. Dokonce si jednou za čas dám kousek tvrdého sýra, kde bývá obsah mléčného cukru minimální, a zatím jsem s tím neměla problém.“

Názor odborníka

PharmDr. Margit Slimáková (specialistka na výživu a zdravotní prevenci)

Od narození máme schopnost trávit mléčný cukr, protože se přirozeně vyskytuje v mateřském mléce. U některých dětí po ukončení kojení klesá tvorba enzymu laktázy, který mléčný cukr (laktózu) štěpí. Obecně se dá říct, že s věkem se schopnost trávit laktózu spíše snižuje. Intolerance laktózy se ale často plete s alergií na bílkovinu kravského mléka.

Při alergii člověk nesmí vůbec žádné mléčné produkty, protože se okamžitě rozbíhá imunologická reakce. Při laktózové intoleranci, kdy máte nižší podíl enzymu, který štěpí laktózu, vám bývá těžko po produktech, které mléčný cukr obsahují, proto je třeba omezovat tyto produkty. Nejvíce mléčného cukru obsahuje mléko, ale existují zakysané produkty nebo kefíry, kde je ho menší množství, a tyto produkty lidé lépe snášejí. Nicméně je to vysoce individuální. Intolerance navíc nemusí být celoživotní záležitost.

Informace o nemoci

* Organismus nedokáže laktózu (mléčný cukr) strávit a vstřebat, protože v tenkém střevě chybí enzym laktáza, který laktózu dokáže rozštěpit.

* Nerozštěpená laktóza se pak dostane do tlustého střeva a její „kvašení“ způsobuje zažívací potíže.

* Mezi nejčastější příznaky patří nadýmání, bolesti břicha, zvracení, průjem či zácpa po konzumaci mléčných výrobků obsahujících laktózu.

* Intoleranci si můžete zjistit sami, když vypijete hrnek mléka a sledujete, jestli se do několika hodin neprojeví příznaky. Laktózový toleranční test může provést i lékař.

* Při omezení mléčných výrobků je důležité dbát na přísun vápníku, proto jej doplňujte ve formě mandlového, makového nebo sójového mléka, zeleniny (kapusta, brokolice), tofu.

* Některé národy (zejména v Asii) laktózu nedokážou vstřebat vůbec.

* Důležité je intoleranci laktózy nezaměňovat s alergií na bílkovinu kravského mléka.

Tipy pro zdraví

V případě, že máte chuť si i s intolerancí laktózy dát něco mléčného, zaměřte se na ty výrobky, které vám nezpůsobí žádné zdravotní problémy. Jedná se o produkty, které prošly kvašením, což znamená, že byla laktóza přeměna na kyselinou mléčnou, a tu už tělo dokáže strávit. Ideální jsou v tomto případě přírodní jogurty, do kterých není přidané sušené mléko, zakysaná smetana nebo kefír.

Zkoušejte ale zpočátku opatrně, aby vám nebylo zle. Většina obchodů už nabízí i mléčné výrobky bez laktózy nebo se sníženým obsahem laktózy. V těchto produktech je laktóza rozštěpená na jednodušší cukry, takže se lépe tráví. Cena u těchto potravin ale taky bývá o něco vyšší.