Silničáři utratili díky teplé zimě sotva polovinu obvyklých nákladů. Jenže o tom, co neutratili, se nedá bohužel zároveň říci, že by jim tedy zbylo…

Jak to? Provozní a personální náklady či odpisy techniky totiž běžely dál bez ohledu na počasí, bez ohledu na vytíženost cestářů. Například pardubické krajské cestáře stálo pluhování a posypový materiál jen 83 milionů, což je polovina loňských nákladů. Ale v reálu přesto ušetřili jen 12 milionů.

Uspořili jen 12 milionů

„Například za údržbu silnic I. tříd, které mají prioritu a na které vyjíždí nejdražší technika, jsme od státního ŘSD fakturovali kvůli mírné zimě místo předpokládaných 27 jen sedm milionů. Ty nám pak chyběly jinde. Výsledné hospodaření za zimu je složitější věc, než se z čísel na první pohled zdá," podotkl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec. V součtu s dalšími náklady tak podle něj silničáři za zimu uspořili jen zhruba 12 milionů.

Sotva poloviční výdaje za pluhování a posyp měli i cestáři v Královéhradeckém kraji. Za pluhování a posyp utratili pouze 69 milionů, zatímco minulou zimu tyto náklady činily 182 milionů korun.

Nejvíc silničáři ušetřili na soli. Spotřebovali jí oproti očekávanému množství třetinu, v součtu za oba východočeské kraje jí zužitkovali jen něco přes 10 tisíc tun. Na příští zimu jim zbyla i většina naskladněného písku a drtě. Nejmilosrdnější byly v tomto ohledu měsíce únor a březen, kdy byly výdaje cestářů v porovnání s loňskými mrazy touto dobou čtvrtinové.

Výmolů je minimálně

A mírná zima ani nestačila zničit silnice tak, jak tomu bývalo v minulých letech. Bylo totiž málo dnů, kdy panovalo vlhko a kdy teploty oscilovaly kolem nuly, což je pro vozovky nejhorší. „Výmolů je skutečně minimálně. Na druhé straně postupná devastace silniční sítě, na jejíž generální opravy nejsou peníze, pokračuje rok za rokem dál," řekl Němec.

Nějaké peníze ale díky mírné zimě přece jen zbyly. Pardubičtí cestáři za ně chtějí sanovat některé mosty, které se ocitly v havarijním stavu, hradečtí cestáři pak o 30 milionů navýšili údržbu vozovek pomocí vícevrstvých nátěrů. Za tuto částku však tímto způsobem vyspraví jen zhruba 65 kilometrů vozovek. „Peníze navíc půjdou i do nových svodidel, obnovy vodorovného dopravního značení, směrových sloupků a do údržby krajnic a příkopů," uvedl Karel Janeček, hradecký krajský radní pro dopravu. Právě pod kraje cestáři spadají.

Protipólem letošní zimy byla sezona 2005/06, která hradecké cestáře vyšla na 250 milionů a pardubické na 190 milionů korun.