Silničáři přitom ještě nemají kvůli výměně krajských vlád hotový rozpočet na příští rok. Počítají však na zimní údržbu zhruba se stejnými penězi a rozsahem ošetřovaných komunikací jako v minulých letech. Takřka stejný zůstane i počet cest, které budou pouze pluhovat nebo zůstanou zcela bez údržby.
„K posypu máme ve skladech asi 16 tisíc tun soli, což je stejně jako před rokem. Další asi 4000 tun soli je k dispozici v externích skladech. Kamenné drtě a písku máme připraveno přes 15 tisíc tun. Při běžné zimě by zásoby posypu měly stačit pro celou sezonu," řekl výrobní náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima. K dispozici mají více než stovku sypačů.
Kolik peněz na zimu dostanou, zatím nevědí ani cestáři v Pardubickém kraji, kde se bude krajský rozpočet schvalovat až v prosinci. Jasno mají jen o financích do konce prosince. I tady však počítají s podobným průběhem zimy jako v minulých letech.
„Obvykle se rozpočet na zimní údržbu pohybuje mezi 105 až 130 miliony korun. Předpokládáme, že na letošní zimní sezonu by mohl činit kolem 120 až 125 milionů korun," uvedl krajský dispečer Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.
Náklady na zimní údržbu se v jednotlivých letech liší podle počasí a množství sněhu.
„Nejlevnější" zima stála pardubické krajské silničáře zhruba 80 milionů korun, nejnákladnější byla údržba v zimním období 2005 až 2006, celkem 158,5 milionu korun. Minulá zima vyšla díky mírnějšímu počasí na 103 milionů korun.
V hornatějším Hradeckém kraji jsou každoroční účty o něco vyšší. Náklady na údržbu krajských silnic se tu v posledních třech zimách pohybovaly kolem 190 milionů korun. Dosud nejvyšší byly v kalamitní zimě 2005/2006, kdy dosáhly téměř čtvrt miliardy korun. Pro srovnání – na letní údržbu silnic kraj dává zhruba 200 milionů korun.
V Hradeckém kraji se silničáři starají o zimní údržbu 3460 kilometrů silnic první, druhé a třetí třídy, podobný rozsah je v Pardubickém kraji. Naprostá většina komunikací se solí nebo udržuje inertním posypem, jen některé úseky pouze pluhováním.
Bez údržby, stejně jako loni, zůstane v celých východních Čechách 450 kilometrů málo využívaných spojovaček a silniček třetí třídy. Jde například o málo využívané cesty v horách a na okrajích okresů s minimálním provozem.
Silničáři v obou krajích ovšem smluvně zajišťují také údržbu silnic první třídy a dálnice D11, které patří státu.
Na zimu se připravují rovněž města a obce, které v těchto dnech schvalují své plány zimní údržby. Úklid sněhu stojí východočeské radnice miliony korun.
Například sedmnáctitisícový Jičín plán údržby proti loňskému roku téměř nezměnil. „Pouze navíc přibylo několik posypových beden a upravilo se jejich rozmístění," uvedl zdejší místostarosta Petr Hamáček. Loni Jičín za zimní údržbu zaplatil 1,7 milionu korun a se stejnou sumou počítá i letos.
Připraveny jsou i krajská města Hradec a Pardubice. Technické služby ve městech přitom musí počítat nejen s údržbou silnic, ale i chodníků a dalších veřejných prostranství. Pro ilustraci – jen v Pardubicích se například jedná o 190 kilometrů městských chodníků a cyklostezek, 152 zastávek MHD a 345 přechodů pro chodce.
Kolik stála silničáře zima v minulých letech
Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje (v milionech Kč)
zima 2008/09: 200,2
zima 2009/10: 194,6
zima 2010/11: 188,5
zima 2011/12: 189,3
Správa a údržba silnic Pardubického kraje (v milionech Kč)
zima 2008/09: 168,6
zima 2009/10: 175,5
zima 2010/11: 168,4
zima 2011/12: 103,0