Koncem uplynulého týdne se na letišti v Hradci Králové řešilo fungování letecké záchranné služby. Schůzka, které se zúčastnili také politici, se netýkala zdaleka jen budoucnosti záchranářů z Královéhradeckého kraje, ale fungování letecké záchranné služby v rámci celé České republiky.

Ústředním tématem byly úvahy o plánovaném vytvoření státního podniku. Ten by mohl vzniknout podle předběžných plánů již za tři roky. Změna má znamenat zahrnutí leteckých záchranných složek kompletně pod křídla státu.

Myšlenka zestátnění provozovatelů již od roku 2020 má ovšem četné kritiky.

„Na schůzce se diskutovalo především o tom, že pokud by to opravdu někdo myslel vážně, tak už teď je pozdě," uvedl ředitel ZZS Královéhradeckého kraje Jiří Mašek s tím, že je například potřeba odborně vycvičit piloty, s velkým předstihem řešit otázku techniky či splňovat mezinárodní předpisy.

Nebyla to ovšem jen možnost budoucí podoby letecké záchranky. Na královéhradecké schůzce se řešilo i horké téma proplácení letů nad dobu pohotovosti.

V současné době provozuje v Královéhradeckém kraji leteckou záchrannou službu soukromá firma DSA. Už od roku 2020 by se ovšem mohlo vše změnit. Právě od tohoto termínu politici totiž uvažují o zestátnění sektoru. Chystanou změnu mno-zí hodnotí jako nedomyšlenou.

„Tato utopická vize státního podniku není tím správným řešením, protože se pro to nic dosud neudělalo," ohodnotil plán ředitel královéhradecké záchranky Jiří Mašek s tím, že celá záležitost je během na dlouhou trať a tři roky nejsou rozhodně dostačující dobou pro zestátnění provozu leteckých záchranek.

V kompetencích krajů

Plánovaná změna provozovatelů schytává kritiku ze všech stran. Společným jmenovatelem výtek jsou nedostatečný čas na odborné vyškolení pilotů, objednání a zajištění servisu techniky a strojů, potřebné certifikáty.

Mnohými prosazovanou alternativou ke kompletnímu zestátnění je ponechat více pravomocí při výběru provozovatele letecké záchranky na straně krajů, pod které kompletní záchranný systém spadá.

„Ty by si v podstatě řekly, co specifického pro svůj region potřebují," uvedl Jiří Mašek a dodal, že hlasy po takovém řešení jsou z pozice krajů v poslední době stále více slyšet.

Stát dá peníze na lety mimo pohotovost

V nedávné době se letecká záchranka těšila mediálnímu zájmu kvůli zdráhavému postoji ministerstva zdravotnictví proplácet lety na rámec doby pohotovosti.

Hradecká schůzka v této záležitosti přinesla ujištění, že ministerstvo v odůvodněných případech tyto výjimečné lety proplácet bude.

V listopadu a prosinci minulého roku eviduje hradecká záchranka jen jednotlivé případy, kdy musela vyletět nad rámec standardní doby. V průměru zásah trvající půl hodiny vyjde asi na 10 tisíc korun.