Vyplývá to z předběžných údajů ministerstva školství. Učitelé, kterým propuštění hrozí, by se mu mohli vyhnout, pokud by  letos zahájili studium, aby odbornou kvalifikaci získali.

Přijde o angličtináře

Počet pedagogů bez kvalifikace, kteří dosud nezačali studovat, je v obou východočeských krajích podobný. V Královéhradeckém propuštění postihne přibližně 690 učitelů, v Pardubickém asi 600 vyučujících.

Údaje MŠMT
V Královéhradeckém kraji je 11,6 % nekvalifikovaných učitelů, z nichž 3,9 % už studuje a 2,3 % zřejmě studium zahájí. Studovat nezačne 5,4 %.
O něco lépe je na tom Pardubický kraj, kde je 10,6 % nekvalifikovaných učitelů, z nichž  3,2 % studuje a 2,5 % studovat bude. Studium nezahájí 4,9 procenta.
V ČR je 11,9 % nekvalifikovaných učitelů.
Zdroj: MŠMT

V obou krajích asi polovinu tvoří pedagogové prvního a druhého stupně základních škol. Ze středních škol by v Královéhradeckém kraji mělo odejít kolem 270 učitelů, v Pardubickém jsou to přibližně dvě stovky lidí. Propouštění se však dotkne i škol mateřských: Královéhradecký eviduje kolem 80 učitelů bez potřebné kvalifikace, Pardubický asi o dvacet méně.

„Čísla jsou zatím orientační, ale v blízké době budou upřesněna," uvedli pracovníci tiskového odboru ministerstva školství.

Pro řadu škol by situace mohla být kritická především při výuce jazyků. „Budeme mít docela problém, protože u nás se to týká dvou angličtinářů," řekl ředitel žamberské základní školy Roman Pospíšil. Jeden z tamních angličtinářů dokončuje bakalářské studium, ale nikoli na pedagogické fakultě,  jeho kolegyně má inženýrský titul a pedagogické vzdělání by si ráda doplnila, ale její obor fakulta  neotevřela.

Podle ředitele Pospíšila bude škola usilovat o to, aby byla sestavena komise, která by mohla udělit pedagogům roční výjimku, než se situace vyřeší.

Někde hrozí kolaps

V celé České republice  hrozí, že o práci přijde 7000 učitelů. Ministr školství Marcel Chládek varoval, že od ledna může v některých regionech školský systém zkolabovat. Nejvážnější situace je podle něj v Karlovarském, Středočeském, Libereckém a Ústeckém kraji, ale také v Praze.

V některých krajích je situace alarmující.  Existují prý školy, ve kterých učí 45 procent nekvalifikovaných pedagogů. „Jasně tedy víme, v kterých krajích a okresech je největší problém a následně budu chtít vědět, kterých konkrétních aprobací se to týká," řekl ministr. Dnes by měl o problému jednat  s děkany pedagogických fakult a zástupci školských odborů.