Kolem třinácté hodiny v sobotu 25. srpna 1990 se čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí manipulační nákladní vlak, jedoucí z Jesenného, a osobní vlak, jedoucí ze Železného Brodu na Tanvald a Liberec. „Neštěstí si vyžádalo čtrnáct obětí na lidských životech a třicet dva zraněné. Mezi oběťmi neštěstí byli i strojvedoucí motorového osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho vlakvedoucí Karel Svatý," uvedl Jindřich Berounský, jeden z organizátorů pietního amatérského vytrvalostního běhu a dálkového pochodu Tanvald Spálov. Běh se koná již popatnácté, pochod pamatuje o jeden ročník méně. Hlavním organizátorem je Federace strojvůdců České republiky. Start je v sobotu 29. srpna na nádraží Tanvald v 9.30 hodin. Pietní aktu u pomníčku obětí začne po třinácté hodině.

Co tragické nehodě předcházelo? Když výpravčí v onen den zjistili, že vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace u zastávky Spálov.

Ale už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokrát, o několik set metrů dál, i konec jeho jízdy.

Osobní vlak 6302, složený z motorového a přívěsného vozu, odjel v čase pravidelného odjezdu ve 12.55 hodin z Brodu a ve 12.59 hodin ze Spálova, kde naštěstí řada cestujících vystoupila. „Po odjezdu ze Spálova přejel osobní vlak most přes řeku Kamenici a v oblouku došlo k čelnímu střetu s nákladním vlakem a nárazu, který vrátil osobní vlak na most. Tam začal zdemolovaný motorový vůz hořet," popsal Berounský.

Následující ohnivé inferno se zraněnými přežila posádka manipulačního vlaku, vedeného dieselelektrickou lokomotivou, a průvodčí osobního vlaku. Z nákladního vlaku se podařilo vyskočit vlakvedoucímu Ivanu Škarydovi, který srážku odnesl zlomeninou klíční a patní kostí. Dodnes na tragédii nemůže zapomenout. „Byl to jeden z mých nejhorších zážitků. Utekl jsem do lesa a odtud jsem viděl snad padesát metrů vysoké plameny," uvedl Škaryd. Na výpravčí se nezlobí, člověk je omylný tvor. Neštěstí přežil i průvodčí osobního vlaku, který byl v době nárazu v přívěsném voze. Podle jabloneckých hasičů, zasahujících na místě, neměli lidé, kteří včas neutekli, sebemenší šanci na přežití. Unikla nafta a vlak hořel. Mnoho pasažérů zachránili i přítomní turisté. Tahali je z oken.