Monumentální konstrukce koruny s vodotryskem uprostřed kruhového objezdu. Tak bude za rok a půl vypadat křižovatka u Auparku. Její přestavba za téměř 130 milionů korun začala středečním ránem a už od počátku ji provázely problémy.

Největší překvapení čekalo zřejmě na řidiče. Stavební práce zúžily vozovku ze čtyř na dva jízdní pruhy a řady aut se tak v dopravní špičce vinuly od křižovatky až za kuklenský železniční podjezd. Kdo nestihl odbočit dříve, ten si v koloně postál i několik dlouhých minut.  Do celé situace navíc vnášeli chaos odvážlivci, kteří se rozhodli zákaz vjezdu nerespektovat a střihli si slalom mezi červenobílými panely. Auta se občas také zatoulala do uzavřené Habrmanovy a Horovy ulice.

„Žádáme řidiče, aby při průjezdu městem raději zvolili jinou trasu a použili k objížďce místní komunikace," upozorňovala už dříve mluvčí policie Lenka Burýšková.

Riskantní přebíhání

Potíže čekaly i na pěší. U křižovatky ve směru od Kuklen byl odstraněn semafor pro chodce, přechod ale zůstal v původní podobě. „Tak já nevím, může se tady chodit nebo ne?" postává nerozhodně před „zebrou" starší paní. Nakonec neriskuje a vydává se silnici přejít až k podniku ZVU. „Nejsem blázen, abych tady běhala mezi auty," komentuje své počínání. Stejně jako jí i dalším chodcům nezbývá než volit mezi nebezpečným přebíháním silnice a přechody u Čedoku a nebo až v Kuklenách, které jsou ale od sebe vzdáleny víc jak půl kilometru.

Úderem července také odstartovaly změny v městské hromadné dopravě. Rekonstrukce se dotkla například trolejbusu trojky, který kvůli sundaným trolejím křižovatkou neprojede. Končí proto na terminálu a do Kuklen ho nahrazuje nová autobusová linka číslo čtyři.

Platit či neplatit?

Cestující jsou o přestupu informování hlášením uvnitř vozu, které je na náhradní dopravu upozorňuje. „Takže si máme vystoupit?" dohadují se mezi sebou hlasitě lidé. Autobus na Riegrově náměstí nakonec opouští téměř všichni a přecházejí na nástupiště E. Deklarované tři minuty do příjezdu autobusu dopravní podnik dodrží na vteřinu přesně.

„Co mám teď dělat, to mám jako znovu platit?" nevěřícně kroutí hlavou brunetka Jana z Pardubic, která o změně předem netušila a „cvakla" si lístek v trolejbusu. „No, jestli nemáte kartu, tak jo," odpovídá jí jeden z cestujících. „Tak to je bordel…," odtuší Jana.

Není sama, kdo je z řešení rozpačitý. „Už dvakrát jsem na dopravní podnik posílal dopis, ať to vyřešej jinak. Odpověď mi nepřišla žádná a ani se nedivím. Všichni si tam u nich jezdí autama a je jim jedno, jak to máme my cestující," lamentuje na zastávce postarší pán z Kuklen.

„Luštíme s dcerou, jak to teď vlastně jezdí. Četli jsme v novinách, že budeme muset přestupovat, tak zjišťujeme ze kterého nástupiště," dumá nad dočasným jízdním řádem maminka Renata. Bydlí v centru, ale několikrát do týdne jezdí za rodiči do Kuklen. „Nakonec to možná bude jednodušší pěšky, než dvakrát nastupovat s kočárkem," směje se mladá maminka.

Změny v MHD potrvají zhruba do konce listopadu, což je termín konce první etapy rekonstrukce křižovatky. Jak budou jezdit spoje pak, není zatím jasné. Koruna by nicméně měla zůstat po celou dobu oprav částečně průjezdná.