Žádná rallye, ale docela ucházející silnice, jásají šoféři! Po několika minulých zimách ta letošní skutečně nenapáchala takové škody, výmolů je méně než v jiných letech.

Řidiči a cestáři za to mohou poděkovat relativně poklidnému průběhu letošní zimy:. Nejdřív byla teplá, bez výraznějších mrazů, které by vodou nasáklé silnice potrhaly. A když v únoru holomrazy uhodily, vozovky byly zrovna suché. Nic lepšího si nešlo přát.

„Přímé škody na vozovkách jsou oproti loňsku o poznání nižší. Bylo totiž výrazně méně přechodových stavů, kdy teploty rychle přecházely z minusu do plusu jako tomu bylo naopak vloni v lednu. Nebylo prostě tak proměnlivé počasí. Mrazy vadí nejvíc v období, kdy jsou vozovky podmáčené a do toho začne mrznout. Letos při nástupu mrazů ale byly silnice suché, takže nemělo co mrznout," uvedl náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima.

To však neznamená, že chátrání východočeských silnic nepokračuje. Jejich údržba je výrazně podfinancována a postupně rok za rokem se rozpadá konstrukce silnic, silničáři totiž lepí pouze největší záplaty. Což nestačí. Letos jim zbude jen na několik tisíc záplat víc, nikoliv však na pořádné opravy.  Experti už spočítali, že pokud se příspěvky krajů silničářům zásadním způsobem nezvýší, budeme za pár let jezdit místo po asfaltu po drti.

Desítkami varování se například hemží mapa stále oblíbenějšího serveru vymoly.cz, kde rozzlobení řidiči informují o nejrozbitějších  úsecích. Hitparádě z východočeských silnic vévodí prakticky už neexistující asfalt na silnici u Mlýnického Dvora poblíž Králík na Orlickoústecku, rozbitá Palackého třída v Pardubicích či okreska v Helvíkovicích u Žamberka.

„Nemáme peníze, prostředky na letní údržbu tak tak stačí na nejnutnější vysprávky," unisono se brání silničáři.

Problémem však je i stav silnic, které byly rekonstruovány teprve před pár lety. Šlendrián v honbě za penězi vládne i stavebnictví, dokonce i kvalita nových povrchů bývá dimenzována tak, aby se začaly rozpadat už po skončení několikaleté záruční doby.

Jak ale bylo zmíněno, díky letošní mírnější zimě by silničářům přece jen mohlo zbýt na více záplat než v minulých letech.

„I přes extrémní mrazy v únoru byly vynaložené náklady na zimní údržbu  meziročně nižší o nezanedbatelných více než 15 milionů korun. Veškeré nevyčerpané prostředky budou samozřejmě použity do oprav havarijních úseků silnic," slíbil ředitel pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Z hlediska financí byla letošní zima pro silničáře zhruba stejně náročná jako vloni, mírné navýšení lze přičíst inflaci. Mnohem horší zima byla na přelomu let 2008/2009 a především pak tvrdá a dlouhá zima 2005/2006.

Co dělat při nehodě na zničené silnici

- Zajistěte místo nehody, ideálně výstražným trojúhelníkem, a oblékněte si výstražnou vestu. Trojúhelník umístěte  nejméně 50 metrů od nehody.

- Zjistěte, zda je na silnici značka; Nerovnost na silnici, Práce na silnici a další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud však úsek označený značkou nebude, zavolejte ihned policii.

- Zdokumentujte místo nehody. Pokud policii nezavoláte, vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody. Zjistěte jména a kontakty na svědky.

- Vyplňte formulář o nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat údaje o místě a času nehody, účastníky, příčinu a průběh. Kontaktujte ihned pojišťovnu, zejména pokud máte vozidlo  havarijně pojištěno.

- Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.

- Zjistěte vlastníka komunikace. Dálnice a rychlostní silnice spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, ostatní komunikace jsou v majetku kraje či obce.

- Tomuto správci komunikace předložte své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost obsahující všechny potřebné náležitosti. Žádost by měla obsahovat zejména údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (VTP), vaše osobní údaje (ŘP), fotodokumentaci a doklad za opravu.
Zdroj: www.vymoly.cz

Náklady na zimní údržbu po jednotlivých měsících

Královéhradecký kraj:
(náklady (tis Kč) za: říjen+listopad; prosinec; leden; únor; březen + duben)
zima 2010/2011: 15 617; 85 444; 48 089; 21 416; 11 839.
zima 2011/2012: 4 306; 41 531; 67 558; 62 749; 13 112.

Pardubický kraj:
(náklady (tis Kč) za: říjen+listopad; prosinec; leden; únor; březen + duben)
zima 2010/2011: 16 686; 50 739; 26 650; 12 232; 12 492.
zima 2011/2012: 9 170; 21 066; 30 065; 30 054; 12 934.