Symbolicky přijedou „Svoboďáci", jak se běžně jedněm z nejoblíbenějších traktorů první republiky dodnes říká, z nedalekých Kosmonos od bývalé továrny svého tvůrce Václava Svobody. A před domem, kde v Husově ulice v Mladé Boleslavi žil, proběhne historická výstava jeho díla, jako vyvrcholení letošních oslav výroby traktorů.

Rodina Václava Svobody společně se Svoboda Traktor Klubem ČR k tomuto jubileu již na jaře letošního roku zorganizovala se společností Baťův kanál výstavu a zejména historizující ukázku tažení Baťových člunů Svobodovým traktorem, tak jak tomu bylo v roce 1939. Ve Veselí nad Moravou, kde se Svoboďáci předvedly, brali obyvatelé a návštěvníci toto s nadšením a jako návrat do míst, kam historicky patřily.

Poslední květnovou sobotu letos slavily Svoboďáci přímo v místě svého vzniku, historické části továrny pod okny bývalé kanceláře výrobce Václava Svobody v Kosmonosech, kde mu byla odhalena pamětní deska. A takto byl Václav Svoboda a jeho dílo vzpomenut jako historický, technický předchůdce dnešního Škoda servisní centrum.

Traktory Svoboda - pozvánka.

Vždyť i Václav Svoboda pracoval u firmy Laurin a Klement, později již se stává jeho firma Svoboda motor na základě kvality dodavatelem vložek válců do ŠKODA Rapidů, Tudorů a Populárů. A právě v Husově ulici byl sousedem a známým Václava Laurina. Právě před osmdesáti lety v roce 1935 v elektrotechnické továrně Svoboda-motor, technika, vynálezce, držitele několika patentů Václava Svobody oceněného Českou akademií věd, byl vyroben první traktor Diesel kar 5. Tato tříkolka, kterou nabídl Václav Svoboda zejména hospodářům, se osvědčila a následoval rovněž jednoválcový DK 7, kdy na tyto traktory nebyl třeba vůdčí list.

Traktory Svoboda.Následně vyráběné již čtyřkolové DK 10 a DK 12 se staly pro svou jednoduchou konstrukci spolehlivými a oblíbenými traktory v hospodářství i průmyslu první republiky. Důkazem toho příkladně je, že traktory DK 10 zakoupila ve druhé polovině 30. let minulého století i firma Baťa pro tažení svých člunů s lignitem po dopravním zavodňovacím kanálu. Dále je vyroben silnější dvouválec DK 22 a v období války z něho odvozen G 25 na dřevoplyn.

Za války je rovněž tajně vyvinut a ihned po květnu 1945 vyráběn již moderní DK 15, jehož zajímavá historie spočívala v tom, že již v prosinci 1944 přijeli za Václavem Svobodou na tajná jednání s nabídkou spolupráce zástupci Zbrojovky Brno, kde zvolili za svůj budoucí mírový výrobní program výrobu traktorů. Ale vše bylo jinak. Hospodářství a ekonomika státu se ubírala jiným směrem. Václav Svoboda je z továrny vyhozen a s ním jsou odejiti i jemu věrní, poté v roce 1948 je továrna znárodněna a Václavu Svobodovi a jeho rodině nastávají těžké časy nejistot . Z existenčních důvodů pracuje Václav Svoboda téměř do svých osmdesáti let. Výroba traktorů byla ukončena v roce 1949 a v továrně je realizován jiný výrobní program. A tím končí slavná éra Svobodových traktorů, o které projevili zájem ve Francii, Anglii i zámořské Brazílii.

Traktory Svoboda.Snahou rodiny výrobce a Svoboda Traktor Klubu ČR, jako volného sdružení majitelů traktorů Svoboda v České republice je připomenutí a zachování díla Václava Svobody a jeho spolupracovníků jako historického, technického dědictví naší země.
9.00 výstava traktorů v Husově ulic, 14.00 hodin – jízda Svoboďáků do Kosmonos.

Kontakt: Josef Petr, tel. 604 235 581, email: svoboda.motor@seznam.cz