„Krajské silnice jsou ale stále z 50 procent v havarijním stavu. Pokud se má tento stav zlepšit, je potřeba pokračovat ve zvýšeném trendu investic do jejich oprav,“ uvědomuje si Červíček, že krajská síť silnic má stále hodně nedostatků. To ví i lídr nejsilnější krajské opoziční strany. Hnutí ANO je podle Jaromíra Dědečka zastáncem jiného stylu údržby komunikací než současná koalice. „Ta se snaží opravit co největší počet kilometrů silnic povrchovou údržbou, která vydrží jen několik let,“ říká Dědeček, podle kterého by se vyplatilo opravovat klidně méně kilometrů, ale kvalitněji.

Za velký úspěch současné koalice považuje Červíček úspěšný tendr na zajištění veřejné autobusové dopravy v kraji pro dalších deset let, který se podařilo dotáhnout letos v lednu.

„V předchozích obdobích nikdy realizován nebyl,“ zdůrazňuje Červíček. S tímto úspěchem výjimečně souhlasí i Dědeček. Podle něj jde ale o jediný výrazný úspěch současné krajské vlády, co se dopravy týká. „Je před námi tendr na výběr železničního dopravce na příštích deset let. Jedná se o zakázku v řádu pět až sedm miliard a zde mám pocit, že kraj zaspal. Smlouva končí na konci roku 2021. Začalo se s tím pozdě a není vůbec vyloučené, že se tendr ani nestihne,“ kritizuje kandidát na hejtmana za hnutí ANO.

Současný náměstek pro dopravu a další z kandidátů na hejtmana v podzimních volbách ale takovou kritiku odmítá. Na tendru na železniční dopravce kraj podle něj usilovně pracuje.

„Já pevně věřím, že do skončení tohoto volebního období připravíme pro další vládu kraje stejně úspěšně „do mašliček“ i výběr železničních dopravců. Bude již jenom na jejich rozhodnutí, zda smlouvy v něm připravené pro další desetileté období podepíší, či budou prosazovat nějaké změny,“ kontruje Červíček.

Za priority příští krajské vlády oba muži považují i dokončení D11 a D35 na území Královéhradeckého kraje. Ačkoliv oba projekty jsou v režii Ředitelství silnic a dálnic, kraj prý musí vyvíjet tlak pro urychlení projektů. Podle Martina Červíčka se tak rozhodně děje a spolupráce se státem se v posledním období výrazně zlepšila. Jaromír Dědeček zásluhy připisuje spíše svým spolustraníkům, kteří prý jednají s ministrem dopravy mnohem intenzivněji.

„Obecně máme pocit, že stávající koalice málo tlačí na prioritní dopravní stavby regionu, že celému procesu málo pomáhá,“ míní Dědeček.

Do dopravy kraj investoval rekordně

Podle dat krajského úřadu vynaložil Královéhradecký kraj v tomto volebním období do silnic více než 5 miliard korun. V předchozím období v letech 2013 až 2016 to bylo celkem 2,2 miliardy.Zvýšila se i částka, kterou kraj dává na veřejnou dopravu. Od roku 2016 se u autobusů zvedla z 302 milionů ročně na 446 milionů v roce 2020. U vlaků z 375 milionů vzrostla za čtyři roky na 465 milionů.

„Podle dat je 50 procent silnic v havarijním stavu. Stav oproti roku 2018 se přitom zlepšil jen nepatrně – havarijní stav o pouhých 6 kilometrů," dodal Jaromír Dědeček.