Když dva dělají totéž, skutečně to není totéž. Včera se maturanti dozvěděli výsledky písemné části státních maturit. A zatímco se potvrdilo, že gymnazisté se na ně nemuseli ani učit, zkouška z češtiny a k tomu cizího jazyka nebo matematiky byla pro ně přihlouplou „zívačkou", studenti maturitních oborů na učilištích s ní měli mnohem větší starosti.

„Problém byl hlavně s matematikou. Z asi 15 žáků ji neudělala polovina. A ze sedmi studentů, kteří maturitu opakovali už potřetí, uspěl v matematice jediný," posteskla si zástupkyně ředitele Střední odborné školy a Středního odborného učiliště v Trutnově Ivana Vyvlečková.

Počet propadlíků u státní maturity
Matematika: 20,6 %
Čeština: 1,9 %
Cizí jazyk: 2,6 %
- z toho:
Angličtina: 2,4 %
Němčina: 7,7 %
Ruština: 0,9 %
Španělština: 1,7 %
Francouzština: 0,0 %

Vloni testy dopadly v problematické matematice o něco lépe, neudělalo ji 19,6 % maturantů.

Však také má ke státní maturitě spoustu výhrad. „Jednoznačně zvýhodňuje děti s přirozenou inteligencí. Mohla bych jmenovat dívky, které pohořely v matematice, přitom jsou však velmi šikovné, udělají, co se jim zadá a sama bych je ve své firmě, na rozdíl od řady přirozeně nadaných 'flinků', zaměstnala," dodala.

A ještě jeden negativní efekt státní maturity podle ní mají: aby na ně odborné školy a učiliště žáky připravily, musely zvýšit počet hodin dotčených předmětů. Na úkor předmětů odborných, pochopitelně, které přitom absolventi v praxi potřebují nejvíc.

Jenže co kantor, to názor. Ředitel Středního odborného učiliště v Lázních Bělohrad na Jičínsku Pavel Petr naopak jednotnou podobu „zkoušek dospělosti" vítá. „Nastavení jedné laťky společné pro všechny školy je férová věc. Je pak zřejmé, jak je která škola kvalitní," řekl Petr.

S tímto argumentem souhlasí i Jaroslav Kořínek, ředitel chrudimské SOŠ a SOU obchodu a služeb. Tady by si výsledky státní maturity mohli vylepit jako reklamní poutač před příštími přijímačkami. Udělali ji tady totiž všichni, někteří dokonce s vyznamenáním.  Tedy, s výjimkou jediné dívky, která pohořela – jak jinak – v matematice. „Je to úspěch, uvážíme-li, že naše týdenní dotace jsou pouze 3,5 hodiny matematiky, zatímco třeba na gymnáziích je to kolem pěti plus různé semináře," podotkl Kořínek.

Však také ředitel pardubického Gymnázia Mozartova  Marek Výborný označil písemnou státní maturitu za „až nedůstojnou" pro jeho studenty.  „Některé otázky patřily spíše někam do osmé třídy základní školy. Asi by bylo lepší zkoušky diferencovat podobně jako vloni na těžší a lehčí verzi podle typu škol," dodal Výborný.