„Tento týden proběhlo první kolo jednání s dopravci, kteří kraji vypověděli smlouvy k 31. 3. Na pokračování působení v rámci veřejné autobusové dopravy jsme se dohodli se sedmi dopravními firmami z osmi. Jednání s posledním dopravcem budeme opakovat v pondělí 25. 2.,“ sdělil první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za dopravu.

Sedm z osmi dopravců potvrdilo, že autobusovou dopravu v kraji od 1. dubna zajistí.

Královéhradecký kraj musel přistoupit na předčasné jednání o nových smluvních podmínkách z důvodu odstoupení osmi z jedenácti dopravců (k 31. březnu), kteří zajišťují 97% veřejné linkové dopravy v regionu. Jmenovitě se jedná o firmy: Arriva Východní Čechy, Audis Bus, BusLine KHK, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí, Krkonošská autobusová doprava Vrchlabí, P-transport a Trutnovská autobusová doprava.

„Od dopravců jsme si vyžádali podklady, díky kterým jsme s nimi mohli vést konkrétní jednání a hledat shodu v oprávněnosti předložených nabídek,“ doplnil náměstek Červíček. Nově nasmlouvané podmínky na veřejnou dopravu bude schvalovat rada kraje.

Královéhradecký kraj ročně u autobusových dopravců objednává na 18,5 milionu kilometrů za více než 366 milionů korun. Od roku 2020 by měly autobusy jezdit v rámci nových smluv s předpokladem platnosti na dobu deseti let, na kterou vedení kraje loni vypsalo veřejnou soutěž.

O tom, že většina společností, které zajišťují dotovanou autobusovou dopravu, vypověděla k poslednímu březnu smlouvu, kraj informoval před dvěma týdny. Regionu kvůli tomu hrozilo, že od prvního dubna přestanou jezdit linkové autobusy. Smlouvu vypovědělo osm z jedenácti dopravců, jako důvod uvedli rostoucí náklady na mzdy řidičů. Kraj jim však kvůli limitu zákona o veřejných zakázkách už není schopen platit vícenáklady za hodinovou mzdu jejich zaměstnanců.

"Stávající smlouva, na jejímž základě jsme zajišťovali linky v Královéhradeckém kraji od 1. ledna 2017, neumožňovala další navýšení ceny, které by pokrylo pravidelně rostoucí náklady, především pak mzdové náklady řidičů a ostatního personálu," sdělil Deníku ředitel společnosti Krkonošská autobusová doprava Ondřej Machačka. První náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček řekl, že kraj chce s dopravci jednat a hrozící dopravní kolaps odvrátit.

Minulý týden dopravci předložili vedení kraje podklady, které jsou součástí takzvané ceny dopravního výkonu. V nich uvedli veškeré náklady, které souvisejí s provozováním veřejné dopravy, tedy nejen mzdy zaměstnanců. „Předpokládáme, že využijeme i naše data a budeme jednat o reálné ceně, která odpovídá našemu požadavku a zároveň nákladům dopravců,“ uvedl tehdy náměstek Červíček.

Jednání s dopravními firmamí nastalo v pondělí. Podle Martina Červíčka se strany domluvily. „Byli jsme ochotni akceptovat náklady na personální otázky,“ připustil.

Vedení kraje v říjnu loňského roku vypsalo veřejnou soutěž na zajištění autobusové dopravy na dobu deseti let. Zájemci mohli podávat své nabídky do letošního ledna. Podle Martina Červíčka soutěž vyjasní, jaké peníze bude kraj za autobusovou dopravu v následujících letech platit.

S problémy v autobusové dopravě se kraj potýkal už před dvěma lety. Tehdy se mu podařilo zažehnat hrozící stávku řidičů autobusů. Odboráři tehdy přihlédli k tomu, že se Královéhradecký kraj rozhodl poslat dopravcům na mzdy asi 50 milionů korun. Kromě padesátimilionové dotace zvýšil platby dopravcům o dalších asi 7,5 milionu korun.