Obě zdejší hejtmanství jsou kvůli rozpadajícím se silnicím zoufalá, na opravy nemají peníze, a proto volají po systémové změně financování.

Cestáři zvládají po každé zimě opravit jen ty největší výtluky, ale co se týče větších modernizací, nezbývá než se spoléhat na nejisté a hlavně zcela nedostačující fondy EU.

Brusel navíc přispívá hlavně na ty komunikace, které navazují na páteřní státovky. Zapadlé spojky ve vnitrozemí se tak rok od roku více rozpadají. Děsivá je situace například v okolí Hlinska na Chrudimsku, kde mnohé cesty připomínají tankodrom, podobné důsledky však za pár let hrozí všude. Podle hejtmanů by řešením mohla být změna v přerozdělování daní, kdy by více peněz šlo právě krajům.

„Opravy už neděláme, jak bychom měli. Silnice se plošně rozpadají. Výtluky bychom měli vyfrézovat celé. My jen nasypeme do děr směs a uválcujeme to. Za rok budou silnice ještě v horším stavu," vysvětlil už dříve Václav Ouhrabka ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

„Dočasné jarní výspravy nepřinášejí v žádném případě zlepšení celkového stavu. Považuji to za věc, která by byla systémová a týkala by se nejen nás, ale všech krajů," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Dnes kraje dostávají od státu příspěvek na silnice druhých a třetích tříd ve výši 120 korun na kilometr.

Třeba právě v Pardubickém kraji je v havarijním stavu už nyní polovina komunikací II. třídy a 70 % třetí třídy. Podle odborníků hrozí, že velká část silnic se nám do deseti let úplně rozpadne. Jejich životnost je 50 let a většinou se stavěly v 60. a 70. letech.

Podle loňské analýzy  vnitřní dluh na silnicích, který vzniká nedostatečnou údržbou a jen namátkovými opravami, dosahuje ve východních Čechách 17 miliard korun.

„Kraj v roce 2000 převzal silnice druhé a třetí třídy od státu a již tehdy jejich opravy vyžadovaly miliardové investice. V současné době by bylo potřeba na kompletní renovaci krajské silniční sítě osm až deset miliard korun. Tak obrovské částky ale nemáme," uvedl náměstek hradeckého hejtmana Karel Janeček.

Udržovat silnice v dobrém stavu se daří jen díky evropským dotacím. Ty však nedosahují miliard, ale nanejvýš stovek milionů korun.

„Z dlouhodobého hlediska bude nevyhnutelné, aby stát svou dopravní politiku přehodnotil a do krajů posílal na rekonstrukce silnic více peněz," dodal Janeček.

Hejtmanství se snaží nejdříve opravovat nejvytíženější silnice druhé třídy. „Nebýt peněz z Regionálního operačního programu, neproběhla by téměř žádná obnova. Dluh v rámci kraje je v řádech několika miliard, letos provedeme opravy za přibližně 600 milionů korun. To ale zdaleka nestačí," dodal pardubický hejtman Netolický.