Nejlevnější prosinec a naopak nejdražší leden za poslední roky, co se nákladů na zimní údržbu týče.

Tak hodnotí dosavadní průběh zimní sezony východočeští cestáři. „Za prvních dvacet dnů roku 2016, kdy do regionu přišla první a zatím poslední mrazová epizoda, tak bylo spotřebováno 2805 tun soli, což je devětkrát více než za celé zimní období do té doby," řekl náměstek pardubického hejtmana pro dopravu  Jaromír Dušek.

Podobná bilance je i v Královéhradeckém kraji. Právě kvůli třítýdennímu chladnému období na počátku roku zimní údržba v hradeckém kraji zatím stála o 23 procent víc než loni. „Vysoké náklady byly v lednu, které dosáhly 79 milionů korun a byly tak nejvyšší za posledních šest let. Naopak prosincových deset milionů bylo nejnižších za poslední roky," uvedla mluvčí hejtmanství Martina Götzová. Od listopadu do konce ledna hradečtí silničáři vydali celkem 98,4 milionu korun.

Náklady na zimní údržbu za celou zimu (údaje v tisících Kč)

Královéhradecký kraj:

2010/11 - 182 405
2011/12 - 189 256
2012/13 - 186 000
2013/14 - 69 060
2014/15 - 129 400

Pardubický kraj:
2010/11 - 168 453
2011/12 - 132 831
2012/13 - 159 027
2013/14 - 82 244
2014/15 - 111 051
(zdroj: SÚS obou krajů)

Na celou letošní zimní údržbu má Královéhradecký kraj připraveno 165 milionů korun, což by podle zkušeností z minulých let mělo stačit.

Uplynulé dvě zimy však byly na zimní údržbu silnic vůbec nejlevnější v historii, v Královéhradeckém kraji stály 70, resp. 30 milionů korun.

Naopak rekordně drahá byla zima na přelomu let 2005 a 2006, která vyšla krajskou pokladnu na čtvrt miliardy korun. Při průměrné zimě náklady zimní údržby v kraji nepřesáhnou 200 milionů korun.

Podobné účty za poslední roky předložili i pardubičtí krajští cestáři. Místo pluhování tak mohou díky vysokým teplotám z peněz na zimní údržbu opravovat výmoly ve vozovkách. A to nyní dokonce i kvalitnější teplou asfaltovou směsí, jejíž výroba se v normálních letech rozbíhá až v dubnu.

„Mírný průběh zimních podmínek v období konce roku umožnil část finančních prostředků využít na činnosti běžné údržby, které při obvyklém průběhu zimního období není možné z důvodů nízkých teplot vykonávat. Jedná se o opravy povrchů vozovek, dokonce i teplou asfaltovou směsí. Dále byla realizována údržba odvodnění příkopů a krajnic, dopravního značení, silniční vegetace a nestavební údržba mostů," uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Nejnáročnější na údržbu silnic bylo období od 23. do 25. ledna, kdy celé východní Čechy zasypalo velké množství sněhu. Nikde však silničáři nemuseli vyhlásit kalamitu.

Celkem od listopadu do konce ledna zaznamenali silničáři v obou krajích 57 posypových dnů, při nichž v Hradeckém kraji spotřebovali téměř 8200 tun a v Pardubickém 3150 tun soli.