Odboráři sice minulý týden oznámili, že si prostudují změny, k nimž kraj přistoupil v zadávací dokumentaci tendru na autobusovou dopravu, a tento týden oznámí, zda ke stávce přistoupí či nikoli, dokumentace je však podle nich tak rozsáhlá, že rozhodnutí musí odložit.

„Vyjádříme se k tomu zřejmě až na konci února," řekl ve čtvrtek Deníku odborový předák Jiří Kuchynka. Dodal, že změny studuje tým, který chce, aby jeho výsledný materiál byl důvěryhodný. Nespokojení odboráři se snaží zakotvit do podmínek veřejných soutěží ustanovení, které jim zaručí vyšší mzdu.

Řidiči si už od prosince stěžují, že zadávací podmínky tendru povedou k podprůměrnému ohodnocení šoférů, protože soutěže, které vypisují kraje, upřednostňují nízkou cenu, a dopravci pak šetří na platech řidičů. Pod hrozbou stávky proto žádali, aby Královéhradecký kraj tendr zrušil.

Změny v tendru
K zásadním změnám v zadávací dokumentaci patří, že dopravce bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v ČR. Kraj dopravcům rovněž navýšil maximální cenu nabízenou za kilometr o 50 haléřů, dopravci navíc nebudou omezeni maximální hodnotou nákladů na přímé mzdy, zdravotní a sociální pojištění i na pohonné hmoty a oleje a  budou mít zaručenu valorizaci také v položkách přímý materiál a opravy. Hodnota tendru na autobusovou dopravu v letech 2017 až 2026 se po těchto změnách zvýšila z 5,5 na 5,65 miliardy korun.

Kraj požadavek odmítl s odůvodněním, že by za to dostal od antimonopolního úřadu vysokou pokutu, řidičům však nabídl, že v tendru udělá změny ohledně minimální mzdy a její valorizace i v dalších částech.

„Už teď mohu říci, že mzdy vyřešeny nebyly," prohlásil Jiří Kuchynka. Podle něj bude jediným výsledkem vznik nového úřednického místa kvůli kontrole zaměstnavatelů, ale ve skutečnosti bude opět záležet jen na tom, zda dopravci budou zvyšováním mezd riskovat svou konkurenceschopnost.

Připustil, že s některými změnami jsou odboráři spokojeni, například s tím, že kraj už netrvá pouze na velkých typech autobusů.   Naopak se jim nelíbí, že zadání trvá na stanovených průměrných rychlostech. „To bychom museli lidi vozit v raketoplánech," podotkl. Podmínky tendru podle odborů nepočítají s tím, že autobusy musí zastavovat na zastávkách a že na silnicích bývá často omezena rychlost.

Pro kraj prý odklad rozhodnutí o stávce žádnou komplikaci nepředstavuje.

„Přistoupili jsme ke kompromisu v mezích zákona, ale dál už jít nehodláme. Doufám, že pokud by mělo dojít opravdu až na stávku, budou odbory natolik fér, že ji oznámí s dostatečným předstihem a že se tak cestující v Královéhradeckém kraji nestanou rukojmími," sdělil včera Deníku hejtman Lubomír Franc.

Podle jeho slov kraj v dokumentaci udělal takové změny, které umožní dopravcům poskytnout řidičům důstojnou odměnu odpovídající jejich náročné práci. „Teď záleží, jak se k celé věci postaví dopravní firmy, celá zakázka běží dál, " řekl hejtman.