Řidiči linkových autobusů v Královéhradeckém kraji si 5. ledna obléknou reflexní vesty a budou cestujícím rozdávat letáky se svými požadavky. Jejich odboroví zástupci to včera oznámili na setkání s hejtmanem Lubomírem Francem.

Na schůzku, která se konala v kavárně hradeckého autobusového terminálu přišla asi padesátka řidičů, kteří trvali na tom, že je nutné zrušit pětimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na autobusovou dopravu.

Odbory: Kraje znemožnily jednání

Podle nich jsou zadávací podmínky soutěže postavené jen na co nejnižší ceně a povedou ke stagnaci již nyní podprůměrných mezd řidičů a k jejich platové diskriminaci. Kromě akce Vesty pro Královéhradecký kraj se odbory připravují také na jednodenní stávku. Na včerejším jednání jeden z jejich představitelů řekl, že už jim nic jiného než stávka nezbývá.

Bez přesčasů a různých příplatků si řidiči nyní v průměru vydělávají kolem 12.500 korun měsíčně. „Kraje vždy tlačily na nejnižší nabídkovou cenu, a tím znemožnily naše vyjednávání se zaměstnavateli," prohlásil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Vedení kraje však zrušení soutěže odmítá. O tom, jak bude soutěž pokračovat, rozhodně 5. ledna rada kraje. Hejtman Franc upozornil, že podle právních posudků není možné tendr zrušit, a pokud by to kraj bezdůvodně učinil, hrozila by mu sankce ve výši až 40 milionů korun od antimonopolního úřadu. Podle odborářů je však zrušení tendru možné, pokud jsou k tomu „důvody hodné zvláštního zřetele", a ty prý existují.

Čtyři varianty nechtějí

Hejtman poukázal také na to, že tendr se připravoval už od jara a byl vyhlášen v září, nikdo k němu však neměl připomínky a řidiči se přihlásili teprve v prosinci. Podotkl také, že ještě na začátku prosince kraj s odbory jednal o zajištění mezd, ale dnes odboráři žádají zrušení soutěže. „Nelze přenášet celou odpovědnost za jednání o mzdách pouze na kraj," řekl hejtman a připomněl, že cena nafty od loňska klesla o sedm korun, ale kraj dopravcům platí stále stejně, takže ti by z těchto peněz mohli odměnit řidiče.

Lubomír Franc uvedl, že kraj se stále snaží o kompromis, a proto řidičům navrhl čtyři varianty dalšího postupu. Podle první z nich by soutěž pokračovala beze změn a kraj by obálky otevřel 18. ledna. Podle dalších tří variant by v zadávací dokumentaci nastaly změny, přibyla by například klauzule, která by řešila odměňování řidičů. Tyto změny by si vyžádaly prodloužení termínu pro podání nabídek až na konec března.

Jenže jeho návrh u řidičů neuspěl. „Všechny čtyři body jsou pro mě nepřijatelné," řekl jeden z nich.

Přísné sankce šikanují řidiče

Odborářům však vadí i další záležitosti. Podle nich se kraj snaží přenést všechna rizika na dopravce, navíc mu stále chybí plán dopravní obslužnosti. Poukázali také na množství a přísnost sankcí, jimiž jsou řidiči postihováni a podle odborů šikanováni. „Sankce jsou zpracovány tak dobře, že umožňují velmi dobrý byznys," prohlásil jeden z řidičů.

Odborářů se prý také dotklo, že rada kraje bude o tendru jednat 5. ledna, vedení kraje však setkání s řidiči plánuje až na 7. ledna. Podle nich je takové setkání už zcela zbytečné. „Jsme v rozpacích. O čem budeme jednat, když rada zasedne dva dny předtím? Výsledek si můžeme přečíst na webu kraje," řekl Luboš Pomajbík. Akce s výstražnými vestami proto byla včera cíleně naplánována na den, kdy krajští radní zasednou.

Hradecký kraj tendr v odhadované hodnotě 5,55 miliardy korun bez DPH vypsal 17. září. Krajem dotovanou autobusovou dopravu nyní zajišťuje celkem 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod.