Úterní protestní akci odbory nazvaly Vesty pro Královéhradecký kraj. „Panu hejtmanovi a radním kraje ukážeme, kolik řidičů je nespokojeno," řekl předseda odborů ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka. BusLine je jeden z největších dopravců v kraji, solidární s jeho odbory jsou ale i řidiči ostatních společností.

Cestující budou dostávat letáky, v nichž jim odbory vysvětlují situaci řidičů. „Právě doděláváme distribuci letáků. Chceme normální mzdu okolo 25 až 27 tisíc korun za ty hodiny, které trávíme za volantem," dodal včera odborář.

O osudu pětimiliardového tendru budou dnes rozhodovat krajští radní. Odbory požadují jeho zrušení a vypsání nového, a to podle nového zákona o veřejných zakázkách, jenž začne platit v dubnu. To však hejtmanství odmítlo, tendr by se totiž už do konce roku nestihl dokončit. Odboráři tvrdí, že zadávací podmínky tendru postavené na co nejnižší nabídnuté ceně povedou k pokračující stagnaci mezd řidičů. Ty se dnes pohybují v průměru mezi 75 až 78 korun na hodinu. Bez přesčasů a příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají 12 500 korun měsíčně.

Kraj místo zrušení tendru nabídl odborům úpravu zadávacích podmínek soutěže; například vložením klauzule, která garantuje určitý násobek minimální mzdy pro řidiče. Rizikem však je, že tato varianta nemá oporu v zákoně a odmítá ji i řada odborníků kvůli tomu, že nesystémově supluje roli odborů v kolektivním vyjednávání. K doložce se rozpačitě staví ale i samotní odboráři.