Poláci pracují i na dalších investicích, aktuálně mají rozestavěných 1120 kilometrů rychlostních silnic a dálnic po celé zemi. „V rámci vládního programu výstavby má být do roku 2030 vybudována celá síť dálnic a rychlostních silnic o délce zhruba 8 tisíc kilometrů,“ uvedl polský premiér.
„Budujeme ucelenou silniční síť v naší zemi, v každém regionu. Aby se Polsko dobře rozvíjelo, potřebuje co nejlepší severojižní dopravní spojení. V souladu s našimi prohlášeními jsme postavili silnici S3 přímo k polsko-české hranici. Příští rok budou řidiči projíždět tunelem mezi Bolkówem a Kamiennou Górou,“ řekl polský ministr dopravy Andrzej Adamczyk.

Úsek Kamienna Góra - Lubawka je dlouhý 15,3 km. Řidiči ho však nemůžou využít celý. Kvůli chybějícímu napojení z české strany. V provozu je tak od pátku pouze dvanáctikilometrový úsek S3 mezi křižovatkou Kamienna Góra Północ a křižovatkou Lubawka. Zbývající tříkilometrový úsek od křižovatky Lubawka ke státní hranici bude řidičům zpřístupněn po dokončení prací na hraničním úseku na české straně.
Poláci uvedli v pátek 29. září do provozu úsek Kamienna Góra - Lubawka.
„Silnici máme postavenou až na hranice, ale řidiči z ní musí sjíždět tři kilometry před hranicemi v Lubawce, dokud nebude postavená česká dálnice D11. To není dobře. Naše silnice je hotová a pěkná, ale řidiči po ní nemůžou jezdit,“ řekla Lidia Markowska. Výstavba úseku dlouhého 15 kilometrů stála 1,1 miliardy zlotých (zhruba 5,8 miliardy českých korun), včetně nákladů na projekční studie, dozor a archeologický průzkum, výkup pozemků a samotnou realizaci prací.
„Smlouvu na projekt a výstavbu jsme podepsali v říjnu 2018, takže to celkem trvalo 5 let. Bylo to náročné na realizaci, okolo 30 procent stavebních prací bylo na vybudování objektů, museli jsme postavit mosty, viadukty, estakády, mimoúrovňové křižovatky. Navíc do toho výrazně zasáhl covid a válka na Ukrajině.“
Poláci uvedli v pátek 29. září do provozu úsek Kamienna Góra - Lubawka.
Práce na stavbě úseku mezi Kamiennou Górou a státní hranicí trvaly 37 měsíců. S3 je dvouproudová silnice se dvěma jízdními pruhy v každém směru a nouzovým pruhem. Na celé patnáctikilometrové trase bylo postaveno 21 mostů a viaduktů o celkové délce přibližně 4,5 km, což je téměř 30 procent stavby.

Týden před otevřením rychlostní silnice S3, která má parametry dálnice, prověřily novou autostrádu polské záchranné složky. Na křižovatce ve vesnici Ptaszków byli v akci policisté, zdravotníci, hasiči i vojáci. V ostré akci vyzkoušeli, jak zasáhnout při srážce auta s autobusem plných dětí. Na dopravní karambol navázal útok dvou ozbrojených teroristů, kteří unikali po dálnici a střelili jednoho z policistů. Při cvičné akci najel na silnici i tank.
„Taková cvičení na našich silnicích děláme pravidelně. Je to takový test, aby záchranné složky věděly, jak se v případě nutnosti zásahu na silnici dostanou, aby poznali novou komunikaci,“ objasnila ředitelka Generálního ředitelství silnic a dálnic Wroclaw.

Rozestavěný zůstává na polské straně dálniční úsek Bolków - Kamienna Góra dlouhý 16,1 km, kde se pracuje i na dvou tunelech, z nichž jeden je dlouhý 2,3 kilometru. „Tento poslední úsek S3 chceme otvírat v polovině příštího roku, pravděpodobně v červenci. Pak bude kompletní autostráda od hranic z Českem z Lubawky až do Świnoujście u Baltského moře v celkové délce 470 kilometrů. Věříme, že se pohnou ledy i na české straně,“ poznamenala Markowska.