Pneuservisy zatím hlásí jen malý zájem řidičů o přezutí pneumatik. „Zatím se zákazníci spíše objednávají. Největší nápor čekáme na začátku dubna. Plno lidí ještě jezdí do českých hor nebo do Alp, tak výměnu nechávají na později," potvrdil Lukáš Mamiňák z pardubického pneuservisu u Globusu.

Také příští týden by si měli dát pozor řidiči, kteří navštíví Krkonoše nebo Orlické hory. Policie je stále ve střehu. „Ke kontrolám může dojít v nejvyšších částech hor, jako například ve Špindlerově Mlýně nebo v Peci pod Sněžkou. V případě suché silnice a teplého počasí se řidiči kolem Trutnova bát nemusí, nicméně ze zákona povinnost mít zimní pneumatiky trvá do konce měsíce," vysvětlil Udo Ertner, mluvčí trutnovské policie.

Svěřte se odborníkům

Odborníci tvrdí, že nejlepší čas na přezutí zimních pneumatik za letní je při průměrných teplotách nad sedm stupňů. „Opotřebení při vyšších teplotách je sice nepatrně vyšší, ale zatím nic dramatického," uvedl Martin Klejna z hradeckého pneuservisu Xpress pneu.

Výměnu pneumatik by měli řidiči raději svěřit profesionálům. I když doma při montáži ušetří peníze, ve výsledku se jim taková věc může prodražit. „Většina lidí nemá doma momentový klíč a nepřitáhne si kola dobře, nebo naopak přetáhne. V servisu se navíc pneumatiky umyjí, převáží a zkontrolují. V neposlední řadě je správně dofouknou," dodal Lukáš Řezníček z Xpress pneu.

Pokud kupujete nové pneumatiky, nejdůležitější informace obsahuje velký technický průkaz. Výrobce tam nabízí několik alternativ. Rozdíl může být v rychlostních limitech, ale také v kratší brzdné dráze. „Renomované značky jsou dnes na dobré úrovni, obecně se dá říci, že špatně vycházej gumy z asijských dovozů," zakončil Klejna.

Kdy je čas přezout pneumatiky a proč?

• Povinnost používat zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března na celém území České republiky, ovšem jen „v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, nebo kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takové jevy předpokládat".

•I v ostatních obdobích však řidiči musejí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. V případě, že bourají v dubnu na sněhu na letních gumách, hrozí jim minimálně odebrání bonusů u pojišťoven.

• Zimní gumy jsou při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní gumy v zimě, je lepší je na kolech mít spíše déle, než přezouvat hned při prvním oteplení.

•Zimní gumy však s rostoucí teplotou ztrácejí pozitivní vlastnosti, na ohřátém asfaltu se přilepují a trhají. Důsledkem je vyšší spotřeba paliva, nižší bezpečnost jízdy, rychlejší opotřebení pneu i horší komfort jízdy.

• Rovněž brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o 20 procent.

Zdroj: Silniční zákon, ÚAMK