V roce 1865 došlo díky Turnovskokralupské dráze ke spojení Liberecka s mosteckou uhelnou pánvi. „ Nová trať přispěla hlavně k dopravě uhlí do průmyslové oblasti severních Čech. Ve městech podél železnice vznikaly továrny, do kterých se po kolejích vozil materiál a odvážely hotové výrobky. Jako příklad mohu jmenovat automobilku v Mladé Boleslavi. Dráha přispěla také k rozšíření osobní dopravy a přepravy poštovních zásilek," říká Jaromír Tauchman z Klubu přátel železnic Českého ráje.

Mezi Turnovem a Kralupy nad Vltavou se o víkendu potkají parní soupravy v čele s velkými i malými lokomotivami. „ Cestující se mohou těšit na dvě Šlechtičny, nebude chybět turnovský Kafemlejnek, přijede Čtyřkolák, který si zahrál v seriálu 30 případů majora Zemana a malá posunovací lokomotiva BéeSka. Není sice nejstarší, ale může se pochlubit tím, že zajížděla z cukrovaru v Dolním Cetně do Chotětova, který leží na Turnovsko kralupské dráze. Na vlastní kola si tak zavzpomíná na minulé století," doplňuje Jaromír Tauchman.

Kromě jízd parních vlaků a historických motoráků, se do oslav zapojí i některá města a obce na trati. Turnovsko-kralupská dráha je plná mostů. „Velice pěkné je tzv. třímostí u Svijan, což jsou tři mosty za sebou. Vedou přes údolí, silnici a řeku Jizeru. Nádraží Bakov nad Jizerou bylo původně ve městě, kde je dnes zastávka. Při stavbě České severní dráhy vyrostlo nádraží nové u hradu Zvířetice, které je vytesáno do pískovcové skály. Za zmínku určitě stojí most Krnský za Mladou Boleslaví směrem na Neratovice. Na kamenných podpěrách byla původně Schifronova litinová konstrukce. Ta však praskala, a tak byla nahrazena kamennými oblouky.Z vlaku si této památky zřejmě nepovšimneme. Dobře vidět je ze silnice z Mladé Boleslavi do Mělníka před obcí Jizerní Vtelno," vyjmenovává zajímavá místa Jaromír Tauchman.

Bližší informace o víkendových oslavách 150 let Turnovsko kralupské dráhy najdete na www.3100134.cz.

(jt)