Dojde k výměně dlažebních kostek za asfalt, k úpravě přechodu pro chodce a osvětlení. Provoz přímo v ulici 5. května je v místě stavebních prací sveden vždy do jednoho jízdního pruhu a je řízen semafory na obou stranách omezení. Po celou dobu uzavírky platí zákaz odbočení z Markovy ulice do ulice 5. května, nefunguje ani přechod pro chodce u kostela svatého Františka z Assisi. Hotovo by mělo být do 24. srpna.

„Pokud nemíříte přímo do centra, ale městem pouze projíždíte, doporučujeme objízdnou trasu v obou směrech pro osobní dopravu Soboteckou ulicí, dále Jana Palacha, Markova a 28. října,“ přiblížila mluvčí turnovské radnice Marcela Jandová.

close Průjezd centrem Turnova je výrazně omezen. Řidiči se musí obrnit trpělivostí a počítat se zdržením i objížďkami. info Zdroj: MěÚ Turnov zoom_in Průjezd centrem Turnova je výrazně omezen. Řidiči se musí obrnit trpělivostí a počítat se zdržením i objížďkami.

Přechodná úprava provozu přinesla i zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny (mimo dopravní obsluhu) na objízdnou trasu. Dopravní značky jsou umístěny u kruhové křižovatky na sjezdu z I/35 do ulice Jana Palacha, na křižovatce do ulice Kinského a na křižovatce u nemocnice do ulice Husova.

Po dlouhých letech stížností a pokut od hygieniků rozhodl Liberecký kraj o rekonstrukci této části silnice, která přímo navazuje na náměstí Českého ráje. Místo kostek tu stavaři položí speciální protihlukový asfalt. „Záležitost jsme řešili s památkáři, nakonec se podařilo prosadit úpravy alespoň v ulici 5. května. Na silnici přes náměstí kostky zůstanou,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Turnovská radnice nechávala hluk na náměstí i ve zmiňované ulici již několikrát změřit. Zjištěné hodnoty výrazně překračovaly dané limity. „Byl jsem nemile překvapen intenzitou provozu přes náměstí. Ten hluk je až ohromující. S tím by se mělo něco dělat,“ popsal Bohumil Kotlík ze Státního zdravotnického ústavu, který na podzim loňského roku vedl měření kvality ovzduší v centru města.

Kromě ovzduší se hygienici z Krajské hygienické stanice souběžně zaměřili i na měření hluku. „Konkrétně v ulici 5. května. Kromě zjištění aktuální akustické situace v území budou výstupy z měření sloužit jako podklad k vyhodnocení imisní zátěže spojené s dopravou,“ vysvětlila ředitelka krajských hygieniků Jana Loosová.

Radnice by ráda změnila i povrch silnice na náměstí, kostky tu ale zůstanou tak jako tak. „Vedení města může zatlačit jen na to, aby místo velkých kostek přes náměstí byly kostky menší, když kostky jsou podmínkou památkářů. Dopravu ale může zklidnit jen stále plánovaná silnice I/35 mezi Ohrazenicemi a Úlibicemi, což je v dikci Ředitelství silnic a dálnic,“ popsal místostarosta Turnova Jan Lochman.

Státní podnik Ředitelství silnic a dálnic chce vybudovat novou přeložku krajské silnice II/283 mezi plánovanou kapacitní silnicí I/35 z Turnova do Jičína ke křižovatce Zelený háj. Ta by výrazně centru města ulevila. Nová silnice má být dlouhá přes 6 kilometrů a odvede dopravu z centra Turnova ve směru do a ze Semil, Lomnice nad Popelkou nebo Jilemnice, tedy celého Podkrkonoší. „Právě tuto trasu by pak měla využívat nákladní a další těžká doprava jako obchvat centra Turnova,“ doplnil Lochman.

Rekonstrukci části ulice 5. května financuje správce komunikace II/283, tedy Krajská správa silnic Libereckého kraje, stavbu provádí EUROVIA CZ, a. s.