Hradecké hejtmanství výtky odmítlo a odvolává se na stejný postup jako je v Ústeckém kraji. S ním ale autobusáci řeší stejný problém. Žádného jiného kraje včetně Pardubického se protesty odborářů netýkají. Za odboráře se navíc postavila nejen celostátní centrála odborových svazů ČMKOS, ale i šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

„Kraj chce zastropovat mzdy řidičů a pouze říká, kolik více už si nemohou vydělat. Tím ovlivní životy nás všech na dalších 10 let dopředu, a to bez ohledu na to, kdo tuto službu bude vykonávat. Už dnes jsou nejsilnější skupinou řidičů lidé s věkovým průměrem okolo 50 – 60 let a noví mladí, kteří by je mohli nahradit, se do této práce rozhodně nehrnou," uvedl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. BusLine je jedním z největších dopravců ve východních Čechách.

Zadávací podmínky tendru totiž podle odborů zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje v průměru mezi 75 až 78 Kč na na hodinu. Bez přesčasů a různých příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12 500 korun měsíčně.

Hejtmanství v reakci tvrdí, že je připravené jednat s odbory dopravců, schůzka s nimi je svolána na 8. prosince. O ní však Kuchynka slyšel poprvé od redaktora Deníku.

„Veřejnou zakázku ovšem kraj zastavit nehodlá. Učiní tak pouze v případě, že mu to bude nařízeno odpovědným orgánem, tedy buď soudem, nebo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže," uvedl kraj v prohlášení. Odmítá rovněž odpovědnost za výši mezd, ta má prý vzejít z kolektivního vyjednávání zaměstnavatele a zaměstnanců.

„To, že se první známky nevole odborářů objevily až po vypsání zakázky, bereme jako součást nátlaku na ovlivnění průběhu zakázky," dodala mluvčí kraje Martina Götzová.

Řidiči z celé republiky si dlouhodobě stěžují na nízké mzdy a požadují, aby byla ve výběrových řízeních, která na provoz autobusových linek vypisují kraje, stanovena minimální mzda pro řidiče. Vlnu protestů řidičů zahájila v říjnu tzv. Jablonecká výzva.

Podle šéfa Asociace krajů Michala Haška si řešení nízkých platů šoférů jezdících na linkách objednaných kraji vyžádá změnu zákona o veřejných zakázkách.