„Takovému řešení dáváme jednoznačně přednost v zájmu zachování dosavadního funkčního systému," sdělil ve čtvrtek novinářům odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka. Podle jeho slov by jakýkoliv jiný postup byl hazardem s pracovními místy řidičů i s celou veřejnou dopravou v kraji.

Hrozba stávky
Odboráři rozhodnutí antimonopolního úřadu o pozastavení tendru přivítali. Zadávací podmínky tendru kritizovali už od loňského roku. Žádali, aby kraj soutěž zrušil, a dokonce vstoupili do stávkové pohotovosti. Vypsaný tendr má podle nich řadu vad. Mimo jiné prý neřeší růst platů řidičů a jízdní řády jsou nastaveny tak, že nutí řidiče k porušování dopravních předpisů. Kraj v lednu zadávací podmínky pozměnil, ale odboráři i přesto na zrušení tendru trvají.

Nabídky nepřišly

Kraj však zřejmě k takovému řešení nepřistoupí.

„Prodloužit smlouvy stávajícím dopravcům není možné," uvedl už v úterý vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Tomáš Jurček.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v pondělí předběžným opatřením pozastavil tendr hradeckého kraje na autobusové dopravce v hodnotě 5,6 miliardy korun, který měl vybrat dopravce pro roky 2017 až 2026.

Kraj proto musel zrušit otevírání obálek s nabídkami uchazečů, které bylo naplánováno na úterý, s tím, že případné nabídky, které na úřad dorazí, pošle firmám zpět. Podle mluvčí kraje Martiny Götzové však nabídku do tendru nikdo neposlal.

Kraj proti rozhodnutí ÚOHS podává právní rozklad. „Budeme po ÚOHS požadovat vysvětlení jeho postupu a budeme chtít získat faktické odůvodnění vydání opatření," řekl v úterý novinářům náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček.

Upozornil, že tendr je nyní pouze pozastaven. Antimonopolní úřad do května rozhodne, zda soutěž může pokračovat, nebo zda bude zrušena.

Zástupci kraje oznámili, že pokud bude tendr zrušen, mohly by být firmy pro zajištění autobusové dopravy od 1. ledna 2017 dočasně vybrány zjednodušenou soutěží, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Teprve pak by byl dopravce vybrán v novém tendru.

To se však odborářům nelíbí. „Apelujeme na kraj, aby jednací řízení bez uveřejnění bylo vypsáno transparentně a aby jeho prostřednictvím nebyl narušen dosavadní funkční systém veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji," uvedl Jiří Kuchynka.

Podle něj by kraj pod „rouškou časové tísně" mohl recyklovat „nestandardní a diskriminační podmínky" pozastaveného tendru.