Poté, co krajský úřad v pondělí zamítl odvolání Petra Holubce proti vydanému územnímu rozhodnutí, má stavba zelenou. ŘSD plánuje zahájit výstavbu v roce 2025 a dokončit v roce 2028. Dominantními prvky, které zaberou největší plochu dálniční stavby, budou obrovský most přes údolí řeky Labe v blízkosti barokního hospitálu Kuks a dlouhý tunel na Výšince. Most, který vyroste u Kuksu, bude vyšší a delší než Nuselský most v Praze. Bude vysoký 46 metrů a dlouhý 712 metrů.

"Výška mostu bude začínat na 4,5 metrech a končit na 46 metrech," upřesnil Michal Doubek, investiční referent z krajské Správy ŘSD v Hradci Králové. Pro srovnání: Nuselský most v Praze je dlouhý 485 metrů a vysoký 42,5 metru. Most překračuje Labe v dostatečné vzdálenosti od barokního areálu v Kuksu a nenarušuje okolí památky.

Vizualizace dálnice D11 u Hajnice na trase Jaroměř - Trutnov.
Klíčový průlom na D11. Trasa z Jaroměře do Trutnova získala územní rozhodnutí

Na trase dálnice z Jaroměře do Trutnova ŘSD postaví 24 mostů o celkové délce 2,5 km, k tomu jeden podchod a jeden ekodukt - speciální mostní objekt určený pro zachování migračních tras živočichů.

Tunel na Výšince

Další výraznou dálniční stavbou bude tunel se dvěma samostatnými tunelovými otvory na každé straně dálnice. Vznikne v lese, zhruba čtvrt kilometru za motorestem Na Výšince, v místě Kamenný vrch. Levý tubus bude dlouhý 780 metrů, pravý 756 metrů. V tunelu se budou nacházet dvě tunelové propojky, které mají funkci únikové cesty. Před vjezdem do tunelu směrem od Trutnova vznikne provozně-technický objekt, který zajistit bezpečný provoz v tunelu. Za tunelem bude dálnice vybavena oboustrannou protihlukovou stěnou výšky až 6 metrů.

"Tunely se budou razit podle zásad Nové rakouské tunelovací metody. Stejnou metodu použijeme při budování tunelů u Trutnova," řekl Doubek.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl (zcela vlevo) jednal v úterý na radnici v Trutnově se starosty.
Stavba D11 začne letos, potrvá 42 měsíců, sdělil šéf ŘSD na jednání v Trutnově

Na dálničním úseku z Trutnova-Stříteže k polským hranicím do Královce ŘSD vybuduje tunely v Poříčí pod Poříčským hřbetem a za Trutnovem směrem na Zlatou Olešnici. Tunely v Poříčí budou dlouhé 540 a 576 metrů, před Zlatou Olešnicí shodně oba 492 metrů. ŘSD by chtělo zahájit stavbu z Královce ještě letos. Na konci roku 2022 zahájilo výběrové řízení na dodavatele stavby za 13 miliard korun. Jako základní termín pro podání nabídek bylo stanoven 17. březen. V průběhu letošního roku chce ŘSD získat všechna stavební povolení.

Podle Doubka půjde z hlediska výstavby o nejsložitější úseky dálnice D11 mezi Prahou a hranicemi s Polskem. "Oba dálniční úseky budou náročné na výstavbu kvůli poloze v podhorské, kopcovité krajině. Není to rovina jako kolem Hradce Králové, kde je mostů menší počet," dodal.

Od Jaroměře do Trutnova postaví ŘSD 24 mostů, z Trutnova do Královce 28. Nejdelší bude v Trutnově v městské části Poříčí. Bude dlouhý 713 metrů a vysoký 30 metrů. Most mezi Zlatou Olešnicí a Bernarticemi přes údolí říčky Ličná bude dlouhý 670 metrů a vysoký 47 metrů. Další mohutný most vznikne mezi Bernarticemi a Lamperticemi, bude vysoký 42 metrů a dlouhý 350 metrů.

Jedno odvolání zablokovalo na rok přípravy stavby

Obce Kocbeře, Choustníkovo Hradiště a Hajnice, přes jejichž území dálnice z Jaroměře do Trutnova povede, sice podaly v březnu 2021 v územním řízení námitky proti stavbě dálnice, a měly po vydání územního rozhodnutí v listopadu 2021 možnost podat odvolání, k tomuto kroku ale nepřistoupily. Nechtěly blokovat stavbu.

"Stavba dálnice je opravdu důležitá, proto jsme nezvolili způsob odvolání proti územnímu rozhodnutí, ale návrat k jednacímu stolu a řešení situace s ŘSD a případně krajem. Je patrná snaha dohodnout se a vyjednat řešení," uvedl starosta Choustníkova Hradiště Jan Vogl.

"Někdo dálnici uvítá, hlavně ten, kdo jezdí autem, někdo ne. Hluk bude slyšet, ale věřím tomu, že pokud by s tím vznikl problém, bude možné to řešit. Nejhorší to bude, až Poláci otevřou dálnici, to bude tanec," řekl starosta Hajnice Petr Červený. Obec sice podávala námitku v průběhu územního řízení kvůli hluku, po vydání územního rozhodnutí se ale neodvolávala. "Sázím na to, že lidi, kteří projekt zpracovávali, to dělali zodpovědně," vysvětlil Červený.

V Hajnici v posledních letech narostl počet obyvatel, žije jich tam 1058.
Hajnice srovnala křivé fotbalové hřiště, s dálnicí má problém hlavně jeden občan

Situaci zkomplikovalo jediné odvolání, které podal 23. prosince 2021 majitel pozemků v Hajnici Petr Holubec. Vadilo mu mimo jiné navržené řešení protihlukových stěn a cest pro techniku zemědělců, napadl i procesní pochybení při územním řízení.

Kvůli tomu se přípravy zablokovaly na více než rok. V pondělí 20. února krajský úřad Holubcovo odvolání zamítl, což znamená, že územní rozhodnutí bude pravomocné a stavba dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem má zelenou.

„Krajský úřad Královéhradeckého kraje zamítl odvolání proti územnímu rozhodnutí na stavbu D11 1108 Jaroměř - Trutnov a územní rozhodnutí tak nabude právní moci. ŘSD má na 19,6 kilometru dlouhou stavbu zpracovanou dokumentaci pro stavební povolení a připraveny potřebné podklady pro bezodkladné zahájení majetkoprávní činnosti,“ oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl v pondělí.

Úsek Jaroměř - Trutnov naváže na dálniční trasu Hradec Králové - Jaroměř, která byla otevřená 17. prosince 2021.
Majitel pozemků v Hajnici komplikuje přípravu D11. Dohoda je možná, tvrdí