Provoz na Gočárově hradeckém silničním prstenci tak má být plynulejší.

Pokud vše poběží bez komplikace, začne se stavět už v letošním roce.

Výstavbu nové úrovňové křižovatky s podchody pro pěší a cyklisty má umožnit úspornější a jednodušší projekt, který přepracovává původní megalomanský plán. Mileta měla být původně třípatrová a za 300 milionů korun. Teď bude úrovňová.

„Novou štíhlejší variantu lze postavit za třetinové náklady. Přepracování projektu umožňuje stále využít dosud získané stavebně technické dokumenty," řekl ředitel hradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Marek Novotný.

O náklady ve výši zhruba 100 milionů korun, za které by se dopravě v blízkosti fakultní nemocnice i historického jádra města mělo ulevit, by se podělil stát s krajem, jehož silnice na Miletě ústí, a s hradeckou radnicí. „S vedením kraje jsme už o spolupráci při výstavbě této křižovatky mluvili," potvrdil náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Kraj a radnice by měly během letošního roku podepsat memorandum, které by spoluúčast samospráv zaručilo. „Na původním projektu obří třípatrové stavby s rozpočtem 300 milionů korun se kraj rozhodně podílet nemohl. O podpoře tohoto projektu ještě musíme s hradeckou radnicí jednat," uvedl náměstek hejtmana Karel Janeček.

Aby se kolony nezadrhly na dalším uzlu, na křižovatce 
u Brněnské, stačily by podle expertů určité úpravy. „Také tato křižovatka by se dočkala stavebních zásahů. Mělo by tam dojít – v porovnání s Miletou – k jednoduchým stavebním úpravám, aby dokázala pojmout co největší množství aut," doplnil ředitel Novotný.

Přesto nová křižovatka definitivní úlevu pro stále přetíženější hradeckou dopravu nepřinese. Řešením je až výstavba rychlostní silnice R 35 od opatovické křižovatky na Časy a Ostrov. Po ní velká část dopravy úplně mine krajské město. Stavba této dopravní tepny významné pro celé východní Čechy je však zatím v nedohlednu. „Především výkupy pozemků pro tuto klíčovou stavbu sleduji se znepokojením," přiznal primátorův náměstek Vedlich.

S úpravou Milety souvisí také úprava křižovatky u hradecké fakultní nemocnice či výstavba parkovacího domu, který vyřeší nedostatek parkovacích míst pro návštěvníky nemocnice.

Možná budoucí podoba křižovatky Mileta v Hradci Králové.

Imrich Dioszegi