Zatímco silnici druhé třídy, vedoucí ze Svobody přes horní část Janských Lázní do Černého Dolu, silničáři již opravují, druhá silnice, spojující Svobodu s centrem Janských Lázní, je naprosto zdevastovaná. „Už jsme absolvovali několikeré jednání se zástupci Královéhradeckého kraje, usilujeme o nápravu situace. Ale zatím marně," postěžoval si svobodský starosta Jiří Špetla.
Vozíčkáři už jezdí po tankodromu
Silnici přitom využívají vozíčkáři, maminky s dětmi, lidé, kteří podél ní bydlí, i návštěvníci léčebného domu Vesna v Janských Lázních. „Ta situace je tam opravdu neudržitelná. Kraj nás však neustále tlačí, abychom společně s Janskými Lázněmi převzali celý úsek do majetku. Tomu se striktně bráníme. Je to silnice, která patří kraji. Neměli bychom na její opravy v budoucnu peníze," upozornil Jiří Špetla.
Obě města získala morální oporu pro své požadavky také od kolegů ze Svazku měst a obcí Východní Krkonoše. Ti přijali usnesení, v němž vyzývají Královéhradecký kraj k urychlené nápravě stavu silnice III/2961.
„Silnice je v katastrofálním stavu a je téměř nesjízdná. Jejím používáním dochází k poškozování vozidel. Dokazuje to například dopravce TAD Trutnov, který avizoval dvakrát prasklé sklo při jízdě autobusu po této komunikaci. Neadekvátní stav silnice negativně dopadá na množství návštěvníků a hostů. Ty omezuje, ale zejména ohrožuje na jejich majetku a zdraví," píše se mimo jiné v tiskové zprávě, k níž svazek usnesení vydal. „Požadavky svazek podporuje. Ale dosavadní jednání úspěch nepřinesla," dodal starosta Špetla.
Pro kraj je stále prioritou dvojka
Zástupci kraje argumentují tím, že předně musí dokončit modernizaci druhé zmíněné silnice. Její modernizace bude pokračovat v květnu.
„Rekonstrukce vozovky potrvá do konce června. Opravovat se bude úsek od Hoffmanových bud po Zrcadlový potok. Silničáři tak navážou na již opravený úsek, který vede do Svobody nad Úpou. V dalších letech kraj plánuje za pomoci evropských peněz rekonstruovat tuto silnici přes Černý Důl až do Čisté," řekl Karel Janeček, náměstek hejtmana odpovědný za dopravu.
„V loňském roce silničáři položili nový koberec na úsek od sjezdu k lanovce po Hoffmanovy boudy. Tato část stavby vyšla na 30 milionů korun. Královéhradecký kraj, který se stará o více než 3321 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, již získal z evropských finančních zdrojů na modernizaci své silniční sítě zhruba dvě miliardy korun," vypočítal mluvčí Královéhradeckého kraje Jiří Hošna a dodal, že provoz mezi vyhledávanými středisky bude pohodlnější a bezpečnější.
Náklady na rekonstrukci části komunikace v letošním roce dosáhnou 21 milionů korun. Většinu financí se Královéhradeckému kraji podařilo získat dotačně z Evropské unie.
„Nikdo ale na kraji nechápe, že jedna silnice vede údolím a druhá horami. Že mezi nimi je stometrový výškový rozdíl. Kdyby šlo o spojení dvou vesnic, obrazně řečeno Horní, Dolní, tak by se nikdo nedivil. Ale tady jde o významné lázně, kam přijíždějí zdravotně postižení lidé," připomněl Jiří Špetla.