Tuto povinnost ruší novela zákona o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání, jejímž cílem je dostat sestry rychle do praxe a získat jich víc pro lůžková oddělení nemocnic. Názory na to, jak by mělo vzdělání zdravotních sester vypadat, se ale razantně liší.

David MarxZdroj: Archiv radio.czDavid Marx

lékař, přední český odborník na kvalitu ve zdravotnictví, proděkan pro studium a výuku na 3. LF UK, vedoucí Kabinetu veřejného zdravotnictví

Co říkáte na návrh o změně vzdělávání zdravotních sester?


Primárním stimulem k novele tohoto zákona bylo odhodlání změnit systém vzdělávání všeobecných sester v ČR, přičemž udávanými důvody jsou jejich nedostatek a nejasné kompetence zdravotních asistentů. Současný systém vzdělávání zdravotních sester pokládám za odpovídající situaci ve většině rozvinutých států a hlavně odpovídající potřebám profese. Novela je dle mého názoru cestou zpět a domnívám se, že časem se budeme vracet k současnému systému. Pokud by zákon měl něco upravit, tak je to profese zdravotnického asistenta, která je nesystémová, a jejíž kompetence je třeba upravit.

Bude roční vzdělání místo dosavadního tříletého dostatečné?


Cesta zkráceného vzdělávání na systém 4+1 je nedobrá. Medicína dělá obrovské kroky dopředu, to, co jsme si před deseti lety ani nemysleli, že budeme schopni pro pacienty dělat, je dnes standardem. Podepisuje se to na objemu znalostí těch, kteří ve zdravotnictví pracují, obzvláště lékařů a sester. Navíc dochází ke změně věkové struktury pacientů, výrazně stárnou, s čímž přichází řada rizik, jejichž identifikace a v mnoha případech řešení je plně v kompetenci kvalifikované zdravotní sestry.

I proto je nutné, aby se sestry, stejně jako lékaři, dozvídaly ty nejnovější informace a mohly je používat. Vzhledem k tomu, že informací je stále více, dochází i k prodlužování doby vzdělávání. Převažujícím evropským i světovým standardem jsou tři roky specializačního studia všeobecné sestry.

Vyřeší zkrácení studia opravdu nedostatek sester v resortu?


Myslím si, že zkracování doby přípravy povede k tomu, že klesne kvalita ošetřovatelské péče, zvýší se rizika jak pro pacienty, tak pro sestry, ale v žádném případě to nevyřeší problém jejich nedostatku. Ten není způsoben tím, že se musí dlouho vzdělávat, ale tím, že mají nízké platy. To souvisí i s objemem kvalifikovaných činností, které mají dělat. Dokud jim nepřidáme peníze, ať budou mít titul jakýkoli, ve zdravotnictví zůstávat nebudou.

Spektrum péče bude stejné, akorát na to nebudou přicházet dostatečně teoreticky připravené a budou za to mít stále málo peněz. A sestra je ve zdravotnickém systému pro pacienta stejně významná a v některých oblastech – zejména v dlouhodobé a následné péči – i významnější než lékař.

David Kasal.Zdroj: Josef KálesDavid Kasal

lékař a politik, poslanec (za ANO), primář nemocnice v Chrudimi, řídí chrudimskou pohotovostní službu

Co říkáte na návrh o změně vzdělávání zdravotních sester?

Za tímto návrhem si stojím, nejen jako poslanec, ale i jako primář oddělení. Výmysl toho, aby všechny sestry měly vysokoškolské studium, je nepodložený praxí. Nebavíme se přitom o specializovaných sestrách třeba na jipkách, kde je třeba vzdělání větší. My ale potřebujeme sestry, které budou pracovat u lůžka a budou mít dostatečné kompetence. Jsem 25 let v praxi a stále nás drží ty sestry, které měly kdysi původní čtyřleté vzdělání, ty fungují dodnes.

Většina sester, které jsou teď bakalářky a hlavně magistry, přijde v 27 do praxe, po dvou letech často odcházejí na mateřskou, a mají-li dvě děti, jsou šest let pryč a většinou se pak do zdravotnictví nevracejí. Navíc nechtějí být u lůžka, usilují o vedoucí funkci, tak aby se uplatnily. Pak vymýšlejí různé papírování, které často brání tomu, aby bylo dobře postaráno o naše pacienty.

Bude roční vzdělání místo dosavadního tříletého dostatečné?

Snažíme se nastavit systém, kde budou kvalitní zdravotníci, kteří budou u lůžek a budou fungovat. Loni jsem byl na pracovní cestě v Německu, kde jsem zjišťoval, jaký systém mají oni. Jejich sestry se vzdělávají tři roky, přičemž mají desetiletou školní docházku, takže u nás budeme mít ještě rok navíc. Během doby 4+1 by měl být dostatek praxe i dost teoretického vzdělávání.

Vyřeší zkrácení studia opravdu nedostatek sester v resortu?

Jestliže zatraktivníte vzdělávání, aby sestry, až přijdou na praxi ze školy, neseděly a nečetly noviny, kde vidí, že o ně není zájem, tak určitě. Když dojde ke zlepšení finančního ohodnocení a dáme sestrám kompetence, že budou moci spolupracovat s lékařem, bude je to bavit a získají i vztah ke svému pracovišti. Druhá věc je, že dojde i k tomu, že ve chvíli, kdy nyní bude dobíhat sedmiletý cyklus a již začne nový pětiletý, by nám jeden až dva roky měl vyjít možná až dvojnásobek sester.

Vše je tedy o dvou věcech. Nejen zaplatit, ale také aby sestry viděly i smysl své práce. Což v momentě, kdy mají jen papírovat a chtějí se po nich nesmyslné věci, rozhodně nevidí. Je třeba tuto práci vrátit zpět do praxe, aby z ní měli lidé radost.