„Po červnové výluce, během které probíhaly práce spojené s rekonstrukcí jaroměřského nádraží, se nyní chystá další, která začne 7. září v úseku Dvůr Králové Stará Paka – Semily a potrvá do 6. října. Na to plynule naváže výluka v úseku Dvůr Králové nad Labem – Stará Paka. Ta potrvá do 25. listopadu,“ potvrdil v úterý Deníku systémový specialista odboru regionální dopravy ČD Tomáš Fiala. „Aktuálně na trati 030 Liberec – Jaroměř se až do 6. září jezdí bez omezení,“ dodal.

Osmikilometrový úsek trati

Důvodem více než dvouměsíční výluky je oprava trati za 226 milionů korun na osmikilometrovém úseku mezi Mostkem na Trutnovsku a Horkou u Staré Paky na rozhraní Královéhradeckého a Libereckého kraje. V přepočtu na jeden kilometr tak oprava úseku vychází na více než 28 milionů korun. Úpravy trati mají sice vést k dalšímu zatraktivnění železniční dopravy pro cestující, ale ti se na nějakou zásadnější modernizaci těšit nemohou. Jedná se spíš o větší opravu, jejímž výsledkem by mělo být nepatrné zrychlení vlaku po jejím dokončení - na šesti kilometrech se má zrychlit o 10 km/h. a na 1,2 kilometru pak o 5 km/h. Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše práce zahrnují opravu sedmi mostů, 11 propustků, šesti konstrukcí přejezdů, lokální opravy železničního spodku a opravu nefunkčního odvodnění.

Cílem investic do tratě označené v jízdním řádu číslem 030 (Hradec Králové) – Jaroměř – Liberec, je zkrácení jízdní doby mezi Pardubicemi a Libercem přibližně o půl hodiny (z dnešních téměř tří hodin). „Tím by železniční doprava byla více konkurenceschopná k dopravě automobilové. Navíc by provoz rychlíků na lince R14 byl ekonomicky výhodnější, protože by se ušetřila jedna vlaková souprava, při zachování stejného počtu spojů,“ říká náchodský zastupitel Jiří Prokop, který se zabývá dopravou.

Problém ale Jiří Prokop vidí ve způsobu, jakým se tato trať modernizuje. K revitalizaci tratě v úseku Jaroměř – Stará Paka došlo již v minulých letech, kdy bylo modernizováno především zastaralé zabezpečovací zařízení, ale do samotné modernizace tratě, tedy na zvýšení traťové rychlosti, se investovalo minimálně. „Současná výluka má napravit to, co se zanedbalo při předchozí revitalizaci a to je zvýšení rychlosti. Jenže na tomto zhruba osmikilometrovém úseku se jedná o minimální zvýšení rychlosti jen o 5 – 10 km/h. Ve výsledku tato investice za více než 220 milionů korun přinese zrychlení o pouhou minutu,“ poukazuje Jiří Prokop na nekoncepčnost modernizace této tratě.

Jiří Řezník