Ačkoli je dnešek svátkem zamilovaných, v obchodech to není moc znát. A pokud ano, lidé dávají před drahými dary přednost spíše levnějším pozornostem. Podle obchodníků za to zřejmě může krize. Lidé prostě šetří. Parfémy, hodinky či šperky z drahých kovů se kvůli Valentýnu neprodávají více než v běžném roce. Zato „frčí" spodní prádlo, květiny či sladkosti.

Prádlo se kupuje 
s vtipnými obrázky

„Prádlo nakupují jak ženy, tak muži a především pak mladší ročníky. Pánové vybírají hlavně soupravy, dámy trenky – někdy i s vtipnými texty či obrázky," říká prodavačka Hana Tučková z jednoho obchodu s prádlem.

Oblíbené jsou také květiny, a to především růže, které podle květomluvy symbolizují lásku a vášeň. „Pro květiny a kytice nechodí jen mladí. Častými zákazníky jsou i muži kolem padesátky," poznamenává květinářka Monika s tím, že o tento druh pozornosti je každoročně velký zájem.

Kdo si potrpí na sladké, jistě ho potěší čokoláda či bonboniéra. V obchodech jich prodávají mnoho a některé 
z nich mají dokonce valentýnské obaly nebo zamilované nápisy. Po nich sahají ženy i muži jakéhokoli věku. K sehnání jsou v cukrárnách i obchodech s potravinami.

Velkým hitem, především u mladší generace, jsou plyšové hračky. Ty kupují dívky i chlapci. A nejoblíbenější jsou srdíčka a medvídci na všechny způsoby. „Věk těchto zákazníků se pohybuje kolem třinácti let," říká prodavačka v hračkárně Lenka Kovářová. Vyhledávaným zboží jsou i klíčenky, hrnečky či další drobnosti s motivem lásky a zamilovanosti. K dostání jsou i valentýnská přáníčka s nejrůznějšími obrázky a vzkazy.

Bílé zlato je drahé, na odbyt jde stříbro

Ze šperků se prodávají hlavně stříbrná srdíčka. „Bílé zlato je moc drahé, takže zákazníci dávají přednost stříbru," vysvětluje prodavačka jednoho hradeckého zlatnictví. Podle jejího pozorování tyto dárky nakupují především mladší muži. Zájem je však i o náramky či náušnice.

Muži také sahají po kosmetice. „Ačkoli zatím zvýšený zájem nepozorujeme, v minulých letech pánové nakupovali k Valentýnu hlavně sprchové gely a tělové krémy s pěknými vůněmi," říká Eva Sadská z kosmetiky. V obchodech jsou k dostání i speciální dárkové balíčky.

Téměř všichni oslovení obchodníci se však shodují 
v jednom, lidé valentýnské nakupování většinou nechávají na poslední chvíli. Takže nával bude třeba až dnes.

Barbora Zemanová