Na tyto otázky už si restauratéři a kavárníci pomalu dokáží odpovídat, protože mají první konkrétní zkušenosti. Názory dvou osobností z oboru, které jsme v dnešním vydání vybrali, nejsou vyhraněné, ani jeden z restauratérů nehájí jedinou pravdu a v zásadě se shodují na jednom: zavedení EET pro ně není nijak příjemné, ale jeho užitečnost se ukáže až časem.
Marek Lukeš, majitel plzeňské pizzerie, v oboru podniká 15 let:
Přinese podle vás zavedení elektronické evidence tržeb významnou pomoc v boji proti daňovým únikům, jak si od tohoto kroku slibuje ministerstvo financí?
Všechno to ukáže čas. Vzhledem k tomu, že systém je teprve na začátku, tak se to obtížně předpovídá. Jedno je však jisté, podnikatelé jsou nyní pod daleko větší kontrolou finančního úřadu. Nám to zatím přineslo náklady. Pořídili jsme novou kasu, což mě stálo zhruba 25 tisíc korun. Další výdaje, jako například nová tiskárna, nás ještě čekají. Školení zaměstnanců bylo docela rychlé. Stačilo na to jedno dopoledne při instalování nového systému.
Co znamenalo zavedení konkrétně pro vaše zařízení a jak vypadal první den s EET? Museli jste zdražovat?
Musím říct, že naštěstí žádné komplikace nenastaly. Vše zatím funguje bez větších problémů. Nezdražovali jsme, ponechali jsme ceny na stávající úrovni. Uvidíme po pár měsících, jak se vše projeví. Těžko se mi dopředu odhaduje i to, co udělá nižší sazba DPH u alkoholu, i když ten se na našich tržbách zas až tak výrazně nepodílí.
Obáváte se zneužití poskytovaných dat, případně vlivu očí „velkého bratra"? Vadí vám, že někteří dostali výjimku?
Každá data jsou zneužitelná, takže zcela určitě i tato. Nezbývá nám než doufat, že tomu tak nebude. A že někdo dostal výjimku? Souhlasím s tím, že ti nejdrobnější podnikatelé s malými obraty by výjimku mít měli. Na naší firmu se ale nevztahuje žádná výjimka.
Zbyněk Václavík, restauratér, provozovatel tří olomouckých podniků:
Přinese podle vás zavedení elektronické evidence tržeb významnou pomoc v boji proti daňovým únikům, jak si od tohoto kroku slibuje ministerstvo financí?
Snad ano. Už zavedení kontrolního hlášení je jistým krokem ke kontrole, v našich podnicích jsou totiž nákupy pod deset tisíc korun jen výjimkou. Pozitiva, která v zavedení vnímám, jsou, že se podle mě vyčistí trh a ubude takzvaných hospodských. Od začátku devadesátých let totiž vzniklo mnoho hospod s vidinou, že se v nich dá vydělat. Jenže pokud se to nedělá pořádně, tak to, bohužel, neplatí. A jestli to splní představy ministerstva, to se ukáže až časem. Pořád ale bude platit, že spokojený zaměstnanec rovná se spokojený host a to se rovná spokojený majitel.
Co znamenalo zavedení konkrétně pro vaše zařízení a jak vypadal první den s EET? Museli jste zdražovat?
Byl jako každý jiný, jen s tím, že jsme měli pár chybných hlášení a jednou se nám celý systém seknul a museli jsme restartovat počítač. Andrej Babiš se vyjádřil, že kdo teď zdraží, tak na sebe ukazuje, že doposud kradl. To je nesmysl. Ale u nás tento krok zdražení nevyvolal, v zásadě nám náklady sanovalo srovnání DPH. Těch šest procent rozdílu v sazbě za nákup potravin a jejich následný prodej jako služby s jednadvacetiprocentní daní je pokrývá.
Obáváte se zneužití poskytovaných dat, případně vlivu očí „velkého bratra"? Vadí vám, že někteří dostali výjimku?
U nás je možné všechno. Vždyť v minulosti se našla kdejaká choulostivá data v popelnicích a podobně. Myslím, že je to forma další kontroly, která je zbytečná, protože to šlo udělat i jinak, levněji. A nelíbí se mi nerovnost podmínek. Když už to bylo zavedeno, tak to mělo být s férovými pravidly a ne že se týden před zavedením vymýšlí výjimky. Ale nebojím se o svůj kšeft, protože hospody jsou něco, co podle mě nejde zmonopolizovat.