Děti čeká po dlouhé pauze návrat. Některé se těší na své spolužáky, někomu vyhovoval home office a rád by u něho zůstal. Nicméně škola volá a 1. září nakonec nastupují všichni žáci i učitelé bez roušek.

Podle nového manuálu ministerstva školství se školská zařízení vrátí k běžnému provozu, a to včetně školních družin. Odpadá i jarní dělení na patnáctičlenné skupiny. Děti nastoupí do tříd s dodržováním hygienických pravidel.

„Budeme postupovat podle školního manuálu, který byl zveřejněn 17. srpna. Na tvorbě jsem spolupracoval a odpovídá našim představám,“ říká ředitel soukromé školy Bodláka a Pampelišky ve Veliši na Jičínsku Jan Jiterský.

„Po první jarní vlně jsem měl schůzku s panem ministrem ohledně funkčnosti prvního manuálu a dohodli jsme se, že nový bude výrazně přesouvat kompetence a zodpovědnost na jednotlivé ředitelé škol. Manuál je naprosto v pořádku a já v něm vidím prostor, abychom si vše řídili sami a chovali se zodpovědně,“ vysvětluje Jan Jiterský nastavená pravidla.

Je rád, že povinnost nošení roušek byla ve školách zrušena, nicméně, pokud bude některý z rodičů považovat za správné, aby jeho dítě roušku mělo, škola to bude respektovat. „Standardně navýšíme úklid, zajistíme dezinfekci, aby se všichni cítili bezpečně,“ říká k zajištění chodu školy. Ve Veliši neplánují ani uzavření školy pro veřejnost. Své prvňáčky tak mohou rodiče doprovodit i do tříd.

„Chystáme se oslovit rodiče, aby v případě příznaků onemocnění u dětí zvýšeně dbali na to, aby děcka zůstala doma. Výuka se dá zvládnout formou dálkového vyučování,“ jmenuje Jiterský další opatření.

Nové poznatky z home office

Škola se nechystá ani na prověřování vědomostí získaných z výuky na dálku. Devadesát procent dětí se podle ředitele chovalo velice zodpověděně, model přinesl škole nové poznatky. „U některých dětí byla výuka na dálku daleko efektivnější, než kdyby seděly šestatřicet hodin ve škole. Z toho jsme se poučili a s ministerstvem školství začínáme pracovat na pokusném kombinování prezenční a dálkové výuky. Chceme do budoucna některým rodičům tuto možnost nabídnout.“

Jan Jiterský přiznává, že šlo o náročné období pro rodiče, pedagogy i děti. Někomu ale skvěle vyhovovalo, školáci se obohatili o kompetenci plánovat si svůj pracovní čas.

„Už se těším, že děti nastoupí do školy, přeci jenom to bylo dost náročné,“ konstatuje maminka dvou školáků.

Daniel Polman z Nové Paky, otec dvou dcer, rozhodně nemá z návratu dětí do škol strach. „Před covidem by se měly chránit především ohrožené skupiny, v běžném životě bychom tomu měli nechat volnější průběh,“ říká o diskutované covidové tématice a nošení roušek.

Výuka na dálku přinesla i Polmanovým nové poznatky. Mladší Sára zvládla bravurně první ročník, starší dcera tatínka překvapila svým zodpovědným přístupem a systém ji naprosto vyhovoval. Do školy se proto ani moc netěší.