Zatímco nyní jim hrozí vysoké pokuty, po uzákonění by se stali výsadními účastníky dopravního provozu a jako jediní by byli oproštěni od nulové tolerance alkoholu. Radost cyklistů ale kontrastuje s obavami dalších účastníků silničního provozu, kteří varují, že cyklista se třemi pivy bude nebezpečný jak sám sobě, tak i ostatním. A odborníci přidávají poznatek, že u některých lidí je hodnota 0,8 promile adekvátní ne třem, ale až pěti půllitrům desetistupňového piva, či dokonce sedmičce vína. Poslanci parlamentu už o návrhu jednou hlasovali a odmítli jej. Udělají to podruhé?
Zdeněk Škromach - místopředseda Senátu Parlamentu ČR, předkladatel návrhu (ČSSD)
1. Už i malá hladina alkoholu v krvi snižuje schopnost reakce. Není podle vás nebezpečné dát cyklistům možnost pít?
Jedná se úpravu tolerance k míře alkoholu u cyklistů, která je přísnější než v okolních zemích. Omezení je na vedlejší cesty, cyklostezky, vinařské cyklostezky či místní komunikace. Na kole nesmí vézt dítě. Na venkově lidé nemají metro ani tramvaje, a tak za nákupy, do hospůdky či do vinného sklepa jezdí na kole. Je to změna ve prospěch slušných cyklistů a posílení pocitu jejich zodpovědnosti.
2. Návrh počítá s povolenou hodnotou 0,8 promile alkoholu v krvi, což jsou zhruba tři piva. Když už bude alkohol na kole povolený, není to příliš vysoké číslo?
Vycházeli jsme ze zkušeností z Rakouska, ale i dalších zemí EU (patříme mezi poslední tři, kde je nulová tolerance vůči cyklistům), kde s tím nejsou žádné problémy. Pokud jde o limit, je to jistě k možné odborné diskuzi. Podle statistik jsou cyklisté pod vlivem alkoholu účastníky dopravních nehod z více než
80 % s hladinou nad 1,5 promile. Návrh nijak nemění postup a postih vůči viníkovi dopravní nehody a cyklistům, kteří se opijí. Jen umožňuje zodpovědnému cyklistovi požít jednu dvě skleničky piva bez rizika téměř likvidačních pokut.
Návrh připravujeme už více než dva roky. Prošel několika změnami a upřesněními.
3. Senátem schválený návrh vypadá dost populisticky. Nejde o způsob, jak se zalíbit masám?
Výsledkem je, že ho podpořily tři senátní výbory i celý Senát. Jako senátor zastupuji občany a samozřejmě se musím zajímat o jejich názory. Proto jsem mimo tento zákon prosadil v Senátu i návrh na snížení pravomocí exekutorů nebo placení prvních tří dnů nemoci. V zastupitelské demokracii je důležité, aby zvolení členové Parlamentu České republiky byli ve styku s občany a prezentovali jejich názory. A tím se budu řídit i do budoucna.
Martin Farář - vedoucí oddělení BESIP na Ministerstvu dopravy
1. Už i malá hladina alkoholu v krvi snižuje schopnost reakce. Není podle vás nebezpečné dát cyklistům možnost pít?
Z odborného hlediska i po stránce statistik nehodovosti je jednoznačně hladina 0,8 promile alkoholu v krvi velmi riziková. U řidičů automobilů je v takovém případě riziko smrtelné nehody pětinásobně vyšší a v případě cyklistů je riziko úmrtí až dvacetinásobně vyšší. Rozhodně to není něco, co by přispělo ke zvýšení bezpečnosti, právě na-opak.
2. Návrh počítá s povolenou hodnotou 0,8 promile alkoholu v krvi, což jsou zhruba tři piva. Když už bude alkohol na kole povolený, není to příliš vysoké číslo?
Bavil jsem se o tom s lékaři-adiktology a hledal jsem nějaký příměr. Záleží samozřejmě na pohlaví, tělesné váze a podobně, ale těch navrhovaných 0,8 promile je podle lékařů zhruba čtyři až pět desetistupňových piv, případně necelá láhev vína. A to je dost velké množství alkoholu a nikoliv nějaká degustace či ochutnávka. To je prostě regulérní pití. I ze strany některých senátorů ale zaznívalo, že 0,8 je hodně vysoká hranice a debatu o jejím snížení ještě povedou i poslanci. Z pozice BESIP, ministerstva dopravy, vnitra i policie ale většinově zastáváme stanovisko, že tolerovat pití za volantem ani za řídítky nemůžeme. Ideální je tedy ponechat nulový alkohol.
3. Senátem schválený návrh vypadá dost populisticky. Nejde o způsob, jak se zalíbit masám?
Vycházím z toho, co lze podepřít argumenty, neposuzuji přání politiků či některých cyklistů. Statistiky jsou neúprosné: deset procent lidí, kteří u nás loni zavinili smrtelnou dopravní nehodu, bylo pod vlivem alkoholu. Z tohoto pohledu nemohu tolerovat degustaci či přípitek. Páni senátoři získali na podporu svého návrhu i podpisy lidí, kteří pití za řídítky podporovali, ale když to srovnám s průzkumem SARTRE, tak jen 21 procent českých řidičů si přálo, aby byl nějaký alkohol tolerován. Nám chodí i velmi smutné dopisy od rodičů či kamarádů, kterým někdo podnapilý zabil jejich blízkého. Píší, jak vůbec může někoho napadnout, aby byla zbořena nulová tolerance.