Komorní vernisáže výstavy, kterou připravily Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu ČR spolu s občanským sdružení Aurelius a uskutečňující se v krajích jen na jednom místě, připomíná neblahou noc ze 13. na 14. dubna 1950 - zábor všech mužských klášterů na celém území tehdejší republiky. Mezi osobnostmi, jež na vernisáž přijaly pozvání, byl mj. arcibiskup pražský a primas český Dominik Duka, náměstek královéhradeckého hejtmana Helmut Dohnálek, ředitel ÚDV Pavel Bret, rychnovský starosta Jiří Rokl a akademický malíř Michail Ščigol (*1945 Čejlabinsk, tvořící v Železnici u Jičína), který pro tuto výstavu vytvořil netradičně pojaté působivé obrazy Křížové cesty; dva stojany pak zobrazují Naději a Radostnou zprávu.

Akci K, jež byla názvem pro nezákonnou násilnou likvidaci klášterů a mužských katolických řeholních řádů, předcházel monstrproces s představiteli řádů, který měl celou akci ideologicky odůvodnit před veřejností. Jejím důsledkem byly mimo jiné obrovské škody na kulturním dědictví národa - mnohé klášterní stavby, které představovaly unikátní architektonické památky, byly ponechány svému osudu či dokonce cíleně ničeny, byla zničena řada vzácných tisků a rozkraden cenný movitý majetek.

V úvodním slovu bylo uvedeno, že krátce po akci Ká následovala podobně koncipovaná, ale mnohem pozvolnější akce R, která byla namířena proti ženským řádům. Akce B, která měla vést k formální likvidaci všech řádů, se už z větší části neuskutečnila.

Pro Rychnov byla návštěva arcibiskupa pražského a primase českého Dominika Duky (*1943), odsouzeného komunistickým režimem r. 1981 do vězení, první v jeho nové funkci. Ono by se na to zapomnělo, ale 5. června 1999 dopoledne právě on jako biskup královéhradecký byl hlavním celebrantem a světitelem nové kaple svatého Damiána de Veustera v rychnovském Emauzském domě (podrobně o tom v DVD průvodci Rychnovem www.rychnovskypruvodce.info, odtud následující text): Onen Emauzský dům vznikl ze 100 let starého domu roku 1997 po třech letech usilovné práce nákladem 7 milionů korun, z čehož třetinu dal stát. Mezi několika sty účastníky slavnosti byli mj. pak přednosta Okresního úřadu Rychnov nad Kněžnou Petr Narwa, jeho náměstek Jan Šimáček a starosta města Jiří Rokl, více než třicítka kněží i jáhnů českých, německých, rakouských a belgických. Kázání při venkovní bohoslužbě pod přístřeškem, kde stál oltář, měl brněnský farář Miloš Kabrda na téma „Když šli učedníci do Emauz“.

Do této kaple byly vloženy ostatky Damiána de Veustera, jež přivezli belgičtí jáhnové. Kaple měla tehdy uprostřed kříž, unikátní lepená okna a po celé jedné straně rozměrný nástěnný obraz Poslední večeře Páně od 78letého slovenského malíře Jána Svrčka; ten byl také autorem vitráže a svatostánku v této kapli.

A současnost oné kaple? Minulé vedení Emauzů kapli zrušilo, udělalo z ní klubovnu a krásný obraz je pryč. O tom, že tam tento nástěnný artefakt vůbec byl, neměla tušení současná ředitelka, jež mne tam den po zahájení výstavy zavedla (uviděla jej pak až na obrázcích z onoho DVD). Mše se tu nekonají, a jak potvrdil rychnovský farář Petr Stejskal, ani on neví o tom, že by tato kaple byla odsvěcena.

A tato jedinečná výstava? Přístupná je jen od pondělí do pátku 16 – 17 hodin.⋌ Josef Krám