Svému koníčku se kutil věnuje téměř dvacet let. Nestudoval přitom žádnou školu technického zaměření, jeho oborem je ekonomie a většinu života strávil za volantem ať už dodávky nebo v současné době kamionu. Nápad postavit první zmenšeninu auta přišel s narozením prvního syna. "Chtěl jsem mu vyrobit něco, co nikdo nemá. Udělal jsem pro něj šlapací autíčko typu historického vozu značky Aero z laminátu. Vozil jsem totiž dodávkou vodáky a tak jsem k tomuto materiálu přišel. Zkoušel jsem z něj vyrábět a experimentoval," zavzpomínal na své začátky Zdeněk Kříž.

Model historické aerovky ale protrhl pomyslná stavidla a kutil začal pro svého syna vymýšlet další hračky na kolech. "Udělal jsem mu k té aerovce takový nákladní přívěs a pak také obytný karavan. Měl otevírací dveře, uvnitř byl i dřez s tekoucí vodou a odpadem, skříňky nebo stolek, který se dal přeskládat na postel," popsal Zdeněk Kříž.

Střelba z kuše Danielu Mrázkovi učarovala. Dostal se až na mistrovství světa.
Zbraněmi jsem byl fascinován odmala, říká šikovný střelec z kuše Daniel Mrázek

První pojízdný model s motorem přišel na řadu o něco později. "První laminátové vozítko s motorem byla přibližně před patnácti lety motokára, která byla vcelku rychlá a měla i převodovku. Udělal jsem tři a chtěl je půjčovat, ale z původního záměru s podnikáním nakonec sešlo a tak jsem je rozprodal," dodal. Následovaly ještě repliky závodních vozů s elektromotorem značek Bugatti, Alfa Romeo a Mercedes, které si objednal kupec z Německa na zakázku. Po nich přišla několikaletá pauza.

Láska k tatrovkám

Před pěti lety ale Zdeněk Kříž svůj um znovu oprášil a rozhodl se, že opět vyrobí pojízdný model. Tentokrát padla volba na tatru. "Táta jezdil celý život s Tatrou 148, kterou po práci stavěl před domem a měl jsem ji tak pořád na očích. Proto mám to auto rád a líbí se mi. Podle mě je to nejhezčí náklaďák, má krásné tvary, od té doby už hezčí auto nevyrobili," podotkl kutil z Jindřiše.

Práce na prvním modrém modelu tatry se sklápěcí korbou v měřítku 1:3 zabrala Zdeňku Křížovi rok. Následovala červená tatra tahač a v současné době dokončil model hasičské Tatry CAS 32. "Auto je úplně stejné jako jeho předloha, má majáky i zásobník na vodu s kapacitou 200 litrů, čerpadlem a vodním dělem. Představuji si, že dětské hasičské družstvo přijede k nějakému fiktivnímu požáru nebo cvičení a budou moci stříkat vodu na terč," nastínil Zdeněk a dodal, že jeho dalším plánem je výroba legendárního autobusu Škoda RTO. Dokončit by ho chtěl už během příštího roku.

Náklady na výrobu zmenšeného náklaďáku šplhají lehce nad sto tisíc korun a skloubí se na něm práce několika lidí. "Spolupracuji s různými firmami, lakýrníkem nebo čalouníkem. Kabinu, rámy i nápravy si vyrábím sám. Pohonná jednotka je obdobou motoru v elektrických centrálách a má asi šest koní, což bohatě stačí," upřesnil Zdeněk Kříž s tím, že model vyvine maximální rychlost 15 kilometrů v hodině. Startování je podobné, jako například u zahradní sekačky a podobný je i zvuk, který malé náklaďáky vydávají.

Netradiční stavba nedaleko Malého jezu v Českých Budějovicích.
Sedm šikulů jižních Čech. Podívejte se na příběhy z regionu

Se svojí tatrou, která měla speciálně vyrobenou nástavbu, dokonce kutil před dvěma lety objel i rybník Svět v Třeboni. Vsadil se totiž s účastníky známé televizní expedice Tatra kolem světa 2, že zvládne něco podobného jako oni.

Letní deník - logo 2022Zdroj: Deník"Nevěřili mi, že pojedu také tatrou kolem světa a měsíc nato jsme si udělali akci Tatrou kolem Světa s velkým S. Cesta kolem třeboňského rybníka nám zabrala čtyři hodiny a vznikl o tom krátký film," pochlubil se konstruktér.

Červenou a modrou tatrovku si nenechává pro sebe. Dopřát si potěšení z jízdy malým náklaďákem může v podstatě kdokoliv, nejen děti. "Stačí mi napsat nebo zavolat a domluvit se. Jezdíme na Farmě Jindřiš. Nejlepší jsou víkendy, přes týden jsem většinou pryč, protože jezdím s kamionem do zahraničí," poradil zájemcům Zdeněk Kříž, který se svými modely navštěvuje i nejrůznější akce po celé republice. Půlhodinové svezení tatrou vyjde na 300 korun.

Podrobnosti najdete na jeho webových stránkách www.tiranci.cz.