Měl by stát regulovat prodejní dobu větších obchodů ve svátky a v neděli? Hlasujte v anketě, zapojte se do diskuze!

S návrhem přišli odboráři, předložil ho František Bublan a na konci června schválil Senát. Prodavači by podle Milana Šimůnka z východočeského územního pracoviště Odborového svazu pracovníků obchodu zákon brali všemi deseti.

„Ohlasy od zaměstnanců nadnárodních i domácích řetězců jsou kladné. Vždyť kdo by nechtěl trávit Vánoce a Velikonoce se svými rodinami," říká Šimůnek. Jeho názor sdílí i mnoho zákazníků.

„Na Štědrý den nikdy nenakupuji. Každý by měl být každý doma s rodinou. Je dost času na nákup předem i pro ty, co chodí do práce na směny," vysvětluje Lucie Svobodová.

Podle mluvčího obchodního řetězce Tesco Jiřího Marečka se sami zaměstnanci ochotně hlásí na směny o svátcích, protože je za ně stoprocentní příplatek ke mzdě.

Někteří královéhradečtí nakupující jsou však jiného názoru. „Myslím, že řetězce nutí drtivou většinu prodavaček chodit na takové směny, aniž by se jim samotným chtělo," tvrdí Terezie Hušková z Hradce Králové.

A Milan Šimůnek vysvětluje, že prodej o svátcích zaměstnancům obchodů finančně příliš nepomůže. „Z vlastní praxe, pracovat jsem totiž v Tesku dvanáct let, vím, že si řetězce na svátky, kdy by měli svým zaměstnancům dávat příplatky nebo náhradní volno, najímají agenturní zaměstnance," vysvětluje.

Manažeři tvrdí, že by kvůli vládním zásahům do svobody podnikání a s nimi spojeným poklesem tržeb museli propouštět. Šimůnek ovšem říká, že lidé jíst musejí, a tak si jen dojdou nakoupit o den dříve.

Ne všichni s takovým postojem ovšem souhlasí. „Nelíbí se mi cokoli, co se týká trhu, regulovat zákonem. Jen se to motá do ekonomiky a narušuje její možnosti atd. Myslím, že si někdo naprosto neuvědomuje, kolik může jednotlivé podniky a podnikatele takový zákon stát," vysvětluje Hradečák Petr Adlaf.

„Přizpůsobení otvírací doby je snahou nabízet zákazníkům co nejlepší služby a vycházet vstříc jejich potřebám. Jsou zvyklí mít nakupovat téměř kdykoli," uvádí Judita Urbánková, ředitelka komunikace společnosti Ahold.

Že všechno má své pro a proti ukazuje i praktická zkušenost. „Souvisí to i s kulturou. Když jsem pracoval v Tesku a viděl malé děti, jak v neděli v poledne nebo o svátcích okusují u pultu v obchodním domě kostičky a jejich rodiče běhají kolem regálů, bylo mi jich líto," dodává Šimůnek.