Na důkaz, že je to možné, přijel do železniční stanice Szklarska Poręba Górna poprvé v historii vlak typu Stadler, který provozují České dráhy.

Na nádraží ho přivítali maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski, hejtman Libereckého kraje Martin Půta, krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník a další hosté.

První vlak již do Polska dorazil

Na znovuoživení trati se shodl právě Liberecký kraj a Dolnoslezské vojvodství, jeho partner na polské straně hranice. Už loni v prosinci jejich zástupci podepsali smlouvu, která železniční dopravu v úseku Kořenov – Harrachov – Szklarska Poreba zajišťuje. Nyní musí cestující přestoupit na závěrečných 14 kilometrů jízdy v české stanici Kořenov a do Polska dojet jinou soupravou. Tu provozuje společnost GW Train Regio.

„Projekt běží již čtvrtým rokem a vše začalo rekonstrukcí trati z Harrachova do Polska. Pro nás to znamenalo opravit zhruba 800 metrů kolejí, pro polskou stranu asi 14,7 kilometrů, včetně rekonstrukce nádraží ve Szklarské Porebě – Górna.  Celý úsek je dlouhý 22 kilometrů. Příští rok by měla být dokončena rekonstrukce trati z Tanvaldu do Liberce, a tak by provozu přímého spojení z Liberce do Polska ve dvouhodinových intervalech nemělo nic bránit," uvedla jedna z iniciátorek projektu, jednatelka krajské společnosti KORID LK Stanislava Jakešová.

Hejtman Martin Půta  připomněl, že jde o významnou trať zejména z hlediska turistického ruchu. „V letní sezóně je atraktivní pro cyklisty, v zimě pro lyžaře. Navíc ve Szklarské Porebě na oje s budou navážou vlaky od Vratislavi, jezdící v obdobném taktu. Spojení Vratislav–Liberec by tak mělo být výrazně jednodušší než dnes, jen s jedním přestupem," informoval  hejtman Půta.

„Příhraničí se stane atraktivnější pro návštěvníky. Věřím, že nadcházející rok využijeme k dokončení tak významného projektu, který posune naši spolupráci opět kupředu," doplnil maršálek Przybylski.

Podle ředitelky Odboru dopravy Dolnoslezského vojvodství Agnieszky Zakeš je zatím časově výhodnější jet do Liberce autem. Cesta s využitím dálnice z Vratislavi do Zhořelce trvá v ideálním případě tři hodiny.

„Naším cílem je zrychlit vlak, jehož jízda z Vratislavi do Liberce trvá podle jízdního řádu s třemi přestupy 4.54 hodiny. Tak, aby osobní železniční doprava byla schopna konkurovat automobilům," řekla Agnieszka Zakeš s tím, že odbouráním přestupů a zkvalitněním železničního svršku je to možné. O tom, že je o přeshraniční cestování z Liberecka do polského příhraničí stoupající zájem cestujících v posledních dvou letech, svědčí i statistiky.

„Ve špičkových srpnových dnech  jsme letos přepravovali více než 1000 cestujících denně," uvedl Pavel Jaško, vedoucí střediska Liberecko, společnosti  GW Train Regio.

K rekordnímu nárůstu počtu cestujících zatím došlo zejména v zimní a letní sezóně v úseku Harrachov – Jakuszyce – Szklasrska Poreba.

„Rovněž cyklistů jezdí skutečně hodně. Stalo se nám, že jsme přes složené sedačky vezli z Liberce do Harrachova až 75 kol najednou," potvrdil zvyšující se trend Ludvík Urban, náměstek generálního ředitele Českých drah  pro regionální rozvoj.

Z Harrachova 
do Poreby znovu

Všechna tři zmiňovaná místa, kde vlak staví, jsou významnými horskými středisky, navíc v Jakuszycích je železniční zastávka v nejvyšší nadmořské výšce Polské republiky (886 m. n. m.).

„Český olympijský výbor již v Harrachově buduje Národní centrum pro lyžařské sporty a obdobně je tomu i na polské straně. Propojení všech tří lyžařských středisek železnicí tak získává ještě větší význam pro rozvoj turismu, cestovního ruchu a rekreace v obou zemích," zdůraznil Martin Půta.

Na úseku železniční trati Harrachov – Szklarska Poreba nebyla více než 60 let provozována osobní doprava, nákladní pak v omezeném rozsahu do roku 1995.

Manažery projektu proto ještě čeká dohodnout především oblasti  tarifní, smluvní, provozní, marketingu a vzájemného setkávání a spolupráce či  oblast napojení na další trasy do vnitrozemí, v Česku i Polsku.   (jl, jm)