Stávková pohotovost, kterou vyhlásili řidiči dopravní společnosti BusLine včera skončila. Vedení kraje se totiž rozhodlo s dopravcem prodloužit smlouvu a už dále nevyjednávat o ceně. Snižování ceny za ujetý kilometr bylo totiž hlavním důvodem ohlášené stávky řidičů. Ti se báli, že by se zlevnění odrazil na jejich mzdách. Liberecký kraj tak bude společnosti BusLine platit v příštích dvou letech za jeden ujetý kilometr 30,30 Kč. Původně firma dostávala 32 korun za kilometr, Jako jediná ze tří dopravců, kteří zajišťují autobusovou dopravu v Libereckém kraji, ale odmítla jít s cenou pod 30 korun. Kraj navíc nemohl sázet na konkurenční prostředí, které by pravděpodobně firmu donutilo ještě zlevnit, protože nejednal s žádným dalším dopravcem.

Podle krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka ale neměla potenciální stávka žádný vliv na vyjednávání, respektive podepsání smlouvy.

„Jsem spokojený. Cena je dobrá. O tom, že budeme jednat jen s jedním dopravcem, rozhodlo krajské zastupitelstvo. V oblasti, ve které jezdí BusLine jsou navíc jiná specifika než v dalších dvou. BusLine má lepší vybavení, novější autobusy a těžší terénní podmínky," obhajoval rozhodnutí Mastník.

I když kraj ušetří jen 1,70 Kč na kilometru, v konečném zúčtování bude úspora přes devět milionů korun, celkové náklady na autobusovou dopravu budou téměř o 27 milionů nižší než v letošním roce. Opozice a Krajské protikorupční pracoviště tento postup už v minulosti několikrát kritizovalo, krajské zastupitelstvo ale nakonec dalo vedení kraje zelenou. Jedním z důvodů byl podle Mastníka i fakt, že by při jednání s novým dopravcem, který v kraji nejezdí a nemá zkušenosti se systémem IDOL, mohlo dojít ke zpoždění nebo výpadku dopravy. I tento argument byl ale rozporován pracovníky Krajského protikorupčního pracoviště.

„Pokořená" hranice 30 korun

V dalších dvou oblastech budou dopravu zajišťovat stejní dopravci jako v předešlých letech. ČSAD Česká Lípa nabídla pro příští rok cenu 29,50 za kilometr, ČSAD Liberec bude jezdit ještě o 30 haléřů levněji. Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy ale antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy, a musí proto zajistit jiné řešení dopravy.

Radní Mastník včera Deníku potvrdil, že se tento týden osobně setkal s ředitelem ÚOHS a jednal s ním o tendru. Výsledné rozhodnutí má prý přijít do konce roku nebo na začátku toho příštího.