Rozbila se lednička, pračka nebo máte nějakou jinou větší investici, ale na účtu málo peněz. Do takové situace se dostane mnoho lidí a pak jim nezbývá nic jiného než si půjčit peníze od známých nebo finančního ústavu.

Pak ale přijde ztráta zaměstnání nebo dlouhodobá nemoc a rázem není, kde brát peníze na splátky. „Půjčila jsem si na rekonstrukci bytu. Nebyla to velká částka, ale za půl roku jsem přišla o práci a už se to se mnou vezlo. Naštěstí se dalo s bankou domluvit," popisuje svoji zkušenost Marie Dlouhá z Hradce Králové.

Snaha domluvit se a nalézt nejlepší řešení pro obě strany je pro třetinu lidí nejdůležitějším aspektem, který by měl věřitel splňovat. Čtvrtina lidí navíc velmi oceňuje individuální a flexibilní přístup věřitelů k jednotlivým případům či jejich snahu pomoci lidem jejich tíživou finanční situaci zvládnout. To si uvědomují také některé finanční instituce.

„Situace zadlužených osob není vůbec jednoduchá. Stres, neklid, ale i obavy, které tuto situaci doprovází, ovlivňují psychický i zdravotní stav zadlužených lidí. Pokud se tedy člověk i přes veškerá rizika rozhodne půjčku vzít a zadlužit se, měl by tak učinit uváženě a zároveň se snažit ji co nejrychleji splatit. Mnoho lidí si ovšem možná rizika neuvědomuje a snaží se splátkám vyhýbat. Tím si způsobuje ještě větší problémy například v podobě navýšení celkové hodnoty půjčky o úroky," uvádí Markéta Fixová ze společnosti KRUK, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.

Každý sedmý se obrátí na věřitele

Dobrou zprávou je, že počet lidí, kteří pravidelně komunikují se svým věřitelem, pokud mají finanční potíže, rok od roku roste.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost KRUK  se na věřitele v případě finančních potíží obrátí každý sedmý člověk. Z interních statistik společnosti vyplývá, že se zvyšuje počet zadlužených lidí, kteří jsou ochotnější s věřitelem mluvit o svých závazcích a řešit je.

Ze statistik je rovněž patrné, že lidé mají větší motivaci komunikovat s věřitelem na přelomu roku.

„Není náhodou, že lidé nejvíce reagují na výzvy věřitelů v prvních měsících nového roku nebo jsou dokonce sami aktivní v řešení finančních otázek. Právě konec roku a začátek nového bývá obdobím, kdy lidé bilancují finanční situaci a snaží se své závazky vyřešit a s věřitelem se domluvit. Chtějí vstoupit do nového roku s čistým štítem," dodává Markéta Fixová.

Nejčastěji zadlužení lidé oslovují věřitele telefonicky. Důležitou roli při této komunikaci pak hrají také osobní návštěvy terénních poradců, které jim umožňují si se zadluženými osobami vytvořit bližší vztah a porozumět jejich situaci. Zlomek komunikace pak probíhá prostřednictvím písemné či e-mailové komunikace. „Terénní poradci tvoří důležitou část našeho týmu, neboť jsou to právě oni, kdo jsou v každodenním ať už osobním či telefonickém kontaktu s klienty, kterým se snaží pomoci vyřešit jejich tíživou situaci. Zároveň se jim snaží poradit tak, aby se do ní v budoucnu již nedostali," zakončuje Fixová.