SanSwiss, s. r. o., působí v Jičíně od roku 1999. Současný název firma nese od listopadu 2009, kdy se vyčlenila z české společnosti Ronal CR, zabývající se výrobou litých kol pro automobily. Po oddělení se jičínský podnik začlenil do nově vzniklé celoevropské skupiny sanitární techniky SanSwiss AG, která je i nadále součástí světového holdingu RONAL AG se sídlem ve Švýcarsku. Dalšími členy skupiny SanSwiss AG jsou výrobní závody v Bitche ve Francii a v rumunském Temešváru a obchodní zastoupení ve Francii, v Polsku, Německu, ve Španělsku, Švýcarsku a v Rumunsku.

Přibližně 124 tisíc sprchových koutů prodala podle auditovaných výsledků v minulém obchodním roce - od 1. 4. 2014 do 31. 3. 2015 - společnost SanSwiss z Jičína. Oproti předchozímu účetnímu období, kdy podnik na tuzemský a zahraniční trhy dodal 119 tisíc koutů, to představuje meziroční nárůst o čtyři procenta. Další téměř 14procentní navýšení prodeje na 141 tisíc sprchových koutů potom přední evropský producent sanitární techniky plánuje v probíhajícím obchodním roce. Informoval o tom obchodní ředitel podniku ing. František Bílek s tím, že SanSwiss pokračuje v růstu výkonů z minulých let.

Jičínská firma se dlouhodobě orientuje na zakázkovou a malosériovou výrobu sprchových koutů vyšší střední až luxusní třídy s vysokou užitnou hodnotou. V současnosti SanSwiss nabízí 9 základních produktových řad sprchových koutů v přibližně 100 typech a 700 variantách. „V konkurenci tuzemských dodavatelů a výrobců z Polska a Německa ovládáme dosaženými tržbami zhruba 18 procent českého trhu se sprchovými kouty a vaničkami. Letos u nás zaznamenáváme lehké oživení stavební výroby, což dává předpoklad růstu našeho tuzemského prodeje," říká ing. Bílek.

Firma v Jičíně je nejvýznamnější výrobní společností celoevropské skupiny sanitární techniky SanSwiss AG. Český podnik zaměstnává 123 lidí a v současnosti zajišťuje více než 75 procent celkové produkce sprchových koutů skupiny. V minulém obchodním roce jičínský SanSwiss vykázal auditovaný hospodářský výsledek po zdanění 52 milionů korun. Představuje to 9procentní meziroční navýšení čistého zisku, přičemž mírný nárůst zaznamenal také celkový obrat ve výši 492 milionů korun. Letos SanSwiss plánuje další téměř desetinový meziroční růst tržeb na hranici 538 milionů. „Za předpokladu personálního posílení výroby jsme bez jakýchkoliv investic schopni zajistit třeba až 50procentní navýšení výkonů. Náš závod disponuje dostatečnými technologickými a dalšími výrobními kapacitami, do jejichž rozšiřování a modernizace jsme v minulosti vkládali nemalé finanční prostředky," zdůrazňuje obchodní ředitel František Bílek.

Z firmy SanSwiss.Export společnosti SanSwiss dosáhl do konce letošního března 382 milionů korun a na celkových tržbách podniku se podílel 78 procenty. Svou sanitární techniku jičínská firma vyváží hlavně do Francie, dále do Německa, Belgie, Švýcarska, Španělska, Polska, na Slovensko, do Ruska a do dalších vyspělých zemí především západní Evropy.

„Z hlediska celkové produkce pro nás jasně dominantní zůstává francouzský trh, na kterém jsme v předchozím účetním období realizovali přes 42 procent celkového obratu," konstatuje František Bílek, obchodní ředitel podniku SanSwiss. Zatímco v minulém obchodním roce jičínská společnost ve Francii prodala bezmála 72 tisíc sprchových koutů za 206 milionů korun, letos už chce na tomto náročném trhu utržit 240 milionů při plánovaném prodeji 84 tisíc koutů.

Ve Francii SanSwiss uplatňuje své bohaté zkušenosti se zakázkovou a malosériovou produkcí sprchových koutů vyšší střední třídy s vysokou užitnou hodnotou. V oblibě jsou tam zejména tzv. domácí OEM produkty, vyráběné přesně podle specifických potřeb konkrétních odběratelů. Ti přitom oceňují zejména technickou propracovanost, kvalitní řešení detailů a v neposlední řadě také širokou variabilitu provedení. Například na letošním světovém veletrhu sanitární techniky ISH ve Frankfurtu nad Mohanem vzbudila velkou pozornost komplexně řešená sprchová kabina SanSwiss se samonosnou vaničkou z akrylátu a skleněných vláken, termostatickou baterií a s ruční a hlavovou sprchou. Výhodou této koncepce je stavebnicový systém, kdy je možné podle přání zákazníka doplnit jednu ze tří základních produktových řad, které má prodejce skladem, o boční stěny v mléčném skle a o armatury. Vznikne tak až 200 nejrůznějších kombinací, ze kterých si každý vybere tu nejvhodnější.

„Na základě průzkumu potřeb a specifik jednotlivých trhů byl sprchový box připraven primárně pro náročné zákazníky z Francie, ale také z Ruska a Ukrajiny," informuje obchodní ředitel podniku SanSwiss František Bílek. Dodává, že oba východní trhy jsou pro jičínskou společnost stále velmi perspektivní, a to i přes dopady současné napjaté situace v tomto teritoriu nebo oslabenému rublu vůči euru. Tyto nepříznivé vlivy například v Ruské federaci tempo maloobchodního prodeje v loňském roce zpomalily, zákazníci tam navíc začali upřednostňovat sice stále kvalitní, ale už levnější sprchové kouty. Navzdory tomu SanSwiss v probíhajícím účetním období na ruském trhu počítá s mírným meziročním nárůstem tržeb.