Objemy kamionové dopravy rok od roku rostou. Ruku v ruce s tím jde však také poptávka po řidičích. Šoféři mezinárodních dopravců si často mohou přijít na nadstandardní příjem, který vykupují absencí v domácnostech. Zájem o ně je neustálý.

Stačí se podívat jen na elektronickou desku úřadů práce. Ten v Trutnově ke včerejšímu poledni inzeroval plných devětatřicet nabídek. Pro řidiče vnitrostátní i mezinárodní dopravy, ale také například pro autobusové linky či malá dodávková vozidla a vysokozdvižné vozíky. Platové ohodnocení se v dopravní branži na Trutnovsku pohybuje v nejvyšší hodnotě až na 55 tisících korun hrubého. Mezi požadavky pochopitelně patří odpovídající řidičské oprávnění a profesní průkaz.

„Řidiči nám chybí, ale zatím jsme schopni stav ustát. Průběžně bychom ho potřebovali doplnit tak deseti až patnácti řidiči, abychom byli plnohodnotně schopni zajistit pravidelné linky i nepravidelnou dopravu. Pokud by se to podařilo, nastal by takový stabilní klid," řekla například Jaroslava Viková ze společnosti Osnado, která zajišťuje linky v Podkrkonoší. Firma má svá sídla na pěti místech regionu V Trutnově, Dvoře Králové, Nové Pace, Hostinném a v Úpici. Aktuálně zaměstnává zhruba stovku řidičů. „Volná pracovní místa jsou způsobena běžnou fluktuací pracovníků. Někteří zaměstnanci stárnou a odchází do důchodů, i když ani to není pravidlem a jejich odchod není vždy automatický. Je časté, že využíváme pracující důchodce," sdělila Jaroslava Viková a pokračuje: „Jsme rádi, že u nás zaměstnanci často chtějí zůstávat i po dovršení důchodového věku, ačkoliv jsou řidiči právě věkem pochopitelně limitovaní. Pro někoho je totiž důležité být mezi lidmi a ne každý se do důchodu těší."

Volná pracovní místa ale nabízejí i malé firmy a soukromí dopravci. Řidiči se nově, stejně jako mnohé další pracovní pozice, hledají třeba přes sociální sítě. Takto zaměstnance hledá třeba Jirka Špicar, který před dvěma dny na Facebooku přidal příspěvek do veřejné skupiny Úpičáci. V něm nabízí pracovní pozici řidiče dodávky do 3,5 tuny z Úpicka. Jeho úkolem má být rozvoz zboží po České republice.

Situace v Jičíně - zeptali jsme se místní firmy

Dotaz: Má podnik problémy se získáváním řidičů, jaký je jejich počet a zda jim nabízí nějaké benefity?

Odpovídá: Aleš Willert, generální ředitel C.S.CARGO
Ano, nedostatek řidičů je problematický i pro C.S.CARGO. Situaci aktivně řešíme různými cestami. Každý rok navyšujeme platy, za poslední období se jedná zhruba o cca 7procentní nárůst, a zájemcům o práci řidiče pomáháme s vyřízením všech potřebných povolení. Pokud se rozhodnou pro nás pracovat a splní požadovaná vstupní kritéria, získají rekvalifikace, školení, řidičský průkaz i ostatní potřebné dokumenty zdarma. Naše řidiče také pravidelně školíme ve správné ekonomice jízdy vozidel a každoročně obnovujeme flotilu.

V současnosti provozuje Skupina C.S.CARGO 850 vlastních vozů, přičemž zhruba polovina z nich splňuje nejmodernější emisní normy Euro 5 EEV a Euro 6. V současnosti v České republice zaměstnáváme zhruba 530 řidičů a řidiček.

Všem našim zaměstnancům nabízíme poukázky na stravování a možnosti vzdělávání v rámci pracovní doby. Zaměstnanci C.S.CARGO také mohou využívat speciálních tarifů pro mobilní volání včetně výhodného volání pro celou rodinu. Spolupracujeme i s Komerční bankou, kde mohou naši zaměstnanci získat výhodněji některé služby. Při významném pracovním či životním výročí poskytujeme našim zaměstnancům peněžitou odměnu odvislou od celkového zhodnocení práce, a pokud se zaměstnanci třeba společně rozhodnou zúčastnit sportovní akce, podpoříme je.

Při porovnání podmínek a benefitů ostatních dopravců na trhu, je naše nabídka pro potenciální a současné zaměstnance v této oblasti srovnatelná.

Začaly se nám ve větší míře hlásit i řidičky, kterým nabízíme kromě obvyklých benefitů i například dvakrát ročně Den péče o ženy či kosmetiku. Samozřejmostí je pracovní oděv ženského střihu.

Všem našim řidičům a řidičkám se snažíme vycházet maximálně vstříc, neboť si ceníme toho, že pro nás jezdí.