Slunce je pro náš život nezbytné. Zajišťuje nám teplo, světlo, tvorbu vitamínu D pro zdravý růst kostí a výživu pokožky. Pokud se však jeho paprskům vystavujeme nadměrně a nechráněni, můžeme si přivodit nepříjemné a vážné poruchy pokožky. Poškození se může projevit až za 20–30 let. Rozumná délka pobytu na slunci a používání kvalitních ochranných přípravků snižuje nebezpečí vzniku solárního poškození kůže, nádorů a zpomaluje stárnutí pokožky.

Ochranné přípravky můžeme rozdělit do 3 skupin na opalovací krémy, přípravky po opalování a na doplňky výživy. Opalovací krémy chrání proti slunečnímu záření. Výšku ochranných faktorů v přípravcích na opalování si vybíráme podle intenzity slunečního záření, zeměpisné šířky, ve které se nacházíme, podle délky pobytu na slunci, denního času a svého fototypu pokožky. Ochranný faktor označuje, kolikrát přípravek prodlužuje pobyt na slunci bez spálení kůže. Přípravek je potřeba aplikovat 20–30 minut před pobytem na slunci a aplikaci je nutné opakovat každé dvě hodiny a pravidelně v průběhu celého dne. Věnujte zvláštní pozornost citlivým partiím těla: uším, nosu, rtům, šíji atd.

Nezapomínejte na boky, záda, vnitřní stranu paží, krk nebo dekolt. Po opalování ošetřujte pokožku kosmetikou po opalování, většinou obsahuje vitamin E, panthenol a další regenerační složky. Kůži hydratuje, uklidňuje, zvláčňuje a příjemně chladí. Doplňky výživy (antioxidanty) chrání pokožku tím, že ji dodávají nezbytné živiny. Mezi antioxidanty patří vit. A, E, C, selen, zinek, beta karoten…
Několik užitečných rad! Vyhněte se pobytu na slunci v době od 11 do 15 hodin, kdy je slunce nejvýš a jeho záření je nejpronikavější a velmi intenzivní.

Počítejte také s tím, že intenzita slunečního záření roste se stoupající nadmořskou výškou, prostupuje sklem a proniká i pod hladinu vody. Nezapomínejte na správný pitný režim. Děti do 3 let nevystavujte slunci!