Ale je to tak. Pardubický kraj je jedním z nejdynamičtěji rozvíjejících se regionů České republiky. Zatímco v polovině 90. let se po ekonomických reformách potácel mezi 14 kraji na samém chvostu, od té doby se vyšplhal do průměru. Ukázala to aktuální analýza Českého statistického úřadu (ČSÚ).
„Přišla sem totiž celá řada investorů, byť zahraničních, kteří nám v určité chvíli pomohli nastartovat zdejší hospodářství. A proč zrovna do Pardubic a jejich okolí? Oblast leží v příhodné dopravní lokalitě, především pro automobilový průmysl, který je tahounem ekonomiky. Tyto firmy fungují v režimu just in time, vyžadují blízkost dodavatelů – nejlépe do hodiny, a to Pardubice splňují,“ uvedl ředitel Úřadu práce v Pardubicích Petr Klimpl.

Zlaté automobilky

Režim „just in time“ se dá doslovně přeložit jako „právě včas“. Znamená možnost operativních dodávek podle přání zákazníka, snižuje se tak nutnost skladovacích prostor a klesají náklady. Právě zhruba do hodiny od Pardubic se nachází dvě velké automobilky – TPCA v Kolíně a mladoboleslavská Škodovka s filiálkami ve Vrchlabí a v Kvasinách.

„Právě proto se nepodařilo rozjet průmyslovou zónu v Moravské Třebové. Není prostě v dosahu žádné velké firmy, jejíž dodavatelé by tuto zónu zaplnili,“ dodal Klimpl.

Však také na ekonomickém boomu kraje vydělala prakticky pouze jeho severní část – celý pardubický okres, k tomu pak izolované ostrůvky Chrudim, Ústí nad Orlicí, Letohrad a Lanškroun.

Podle analýzy statistiků se kraj umístil v jednom ze základních ukazatelů – tvorbě hrubého domácího produktu na obyvatele – na sedmém místě mezi českými kraji. Ještě před pěti lety byl devátý, podle jiných parametrů dokonce ještě hlouběji. Od té doby předstihl vedle věčných outsiderů (kraje Karlovarský, Ústecký a Olomoucký) také kraje Liberecký, Zlínský, Moravskoslezský a Vysočinu.

Takže Pardubický kraj už si podává ruce se svým tradičně silnějším bratříčkem – Královéhradeckým krajem. Ten se kolem šestého místa pohybuje celou dobu polistopadové transformace.

„Významným stimulem pro rozvoj ekonomiky byla výroba dopravních prostředků, výroby strojů a zařízení a elektrotechnický a elektronický průmysl. Klesal naopak vliv textilní výroby, kožedělného, chemického a keramického a sklářského průmyslu,“ píše se v analýze ČSÚ.
Současná krize sice kartami poněkud zamíchala a Pardubický kraj jí opět utrpěl víc než Hradecký, potenciál ekomického tygra republiky mu však podle Klimpla zůstane.

„Získaný náskok kraj neztratí. Ekonomickou štikou je totiž i díky dlouhodobě příznivým mzdovým poměrům – kraj má druhé až třetí nejnižší mzdy v republice, čímž velmi dobře konkuruje,“ míní Petr Klimpl.